Tjenare alla glada pellesoftare... Om du inte vill binda dig till COM så kan du använda Expat (http://expat.sourceforge.net/) eller Xerces C++ Parser (http://xml.apache.org/xerces-c/). jag använder Visual Studio 6... fast kommer nog börja använda 8 snart... Hej! [citerat Akram Saye Medlem:25724 pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=210869&forumid=41&sum=0#267548] Hej och tack för dittsvar! [citerat Akram Saye Medlem:25724 [c++ och xml?]#267589]c++ och xml?
Jag skulle behöva hjälp med att hämta xml in i ett c++ program..
Vet inte riktigt hur jag ska utforma det hela men
undrar om någon har gjort eller sett något liknande??Sv: c++ och xml?
Har du inget emot att vara beroende av MSXML så kan du använda den via COM. Se http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/xmlsdk/html/48b49bd7-b5f1-43e0-91eb-965b1a791878.asp för instruktioner. Hur du använder dig av COM från C++ beror litet på vilken version av Visual Studio du använder (om du nu ens använder Visual Studio).
/AndreasSv:c++ och xml?
Express versionen går ju tanka gratis...
Tack så mycket ska testa nu...Sv: c++ och xml?
Jag skall göra precis samma sak fast inte med VB. Jag skall skriva i Solaris miljö och då blir lite annulunda.
Jag använder mig av Xerces C++ Parser eller det finns en lättare variant som man inte behöver använda sig från hela Xerces C++. Jag tror att den heter xcd. Jag har inte filerna i denna dator.
Jag har en fråga här. När man använder xml för att kommunicera mellan två processer så vad är det rollen för socket. för att kraven på mitt program är att den skall öppna en socket och då skall vara en socket på server sidan också att den kan ta emot data från denna socket. Räcker inte xml som en interface mellan två processorer?
mvh
SayeSv:c++ och xml?
<b>> Hej!</b>
<b>> Jag skall göra precis samma sak fast inte med VB. Jag skall skriva i Solaris miljö och då blir lite annulunda. </b>
<b>> Jag använder mig av Xerces C++ Parser eller det finns en lättare variant som man inte behöver använda sig från hela Xerces C++. Jag tror att den heter xcd. Jag har inte filerna i denna dator.</b>
<b>></b>
<b>> Jag har en fråga här. När man använder xml för att kommunicera mellan två processer så vad är det rollen för socket. för att kraven på mitt program är att den skall öppna en socket och då skall vara en socket på server sidan också att den kan ta emot data från denna socket. Räcker inte xml som en interface mellan två processorer?</b>
<b>></b>
<b>> mvh</b>
<b>> Saye</b>
För det första så vore det i det här fallet lämpligare att posta ny tråd; mer än ett år gamla trådar är oftast gravt inaktuella.
Vad gäller frågan är jag lite skeptisk; för att vi inte ska prata förbi varandra:
Har du full koll på vad xml och sockets är?Sv: c++ och xml?
Okej jag kan skapa ett nytt tråd nästa gång men nu när du har redan svarat så kan jag fortsätta och skriva på detta.
Jag är nybörjare på XML och jag har inte kodat så mycket med Socket heller. Men jag trodde att mha XML så kan man överföra data från en process till en annan. Är det inte så eller är det så att man måste skapa socket för att kommunicera mellan två processer och sedan skicka data i xml format.
Jag vet inte hur man gör i så fall.
Så som jag har sett och fått anvisning så skall jag använda mig Xerces C++ Parser eller den lättare varianten som jag skrev förut. Då får man efter att man kör sitt xcd fil eller DTD fil mha ett kommando två klasser. Då har man class filer som man kan använda sig av för att kunna få sin data från den andra processen. Eller man kan skicka sitt data till andra processen.
Du kan vara snäll och referera mig till ställen som jag kan läsa om det. Jag blir jätte tacksam om jag kan få se något exempel när man använder sig av t.ex Xerces C++ Parser och när socket är inblandad också. Sv:c++ och xml?
<citat>
Jag är nybörjare på XML och jag har inte kodat så mycket med Socket heller. Men jag trodde att mha XML så kan man överföra data från en process till en annan. Är det inte så eller är det så att man måste skapa socket för att kommunicera mellan två processer och sedan skicka data i xml format.
</citat>
Sockets _kan_ användas, det är ett av flera sätt, för att prata mellan processer. Man skickar då bara ren data, vad det är för typ av data spelar ingen roll. XML är definerat sätt att beskriva data på, i alla fall definerat som så att det finns en del regler för hur man ska tolka den. XML har ingen koppling till uppgiften att prata mellan processer.
(I övrigt kan jag ingenting om SUN-burkar, mer än att de är coola)