Hej! Frågan är vad du egentligen vill lära dig. Såklart satsar jag på datorgrafik ;) Spontant skulle jag nog säga att du borde försöka komma åt lite grundläggande datastrukturer och algoritmer. Leta efter: Stack, Queue, Lookup-table, Hash-table, grafer, träd, så har du en bra start. Det viktiga är att du förstår hur de funkar. Fortsätta med c++
Har nu självlärt mig c++ till den grad att det känns som om jag behärskar språket (syntax, operatorer, pekare osv.)
söker nu bra material för att fortsätta att lära mig lite mer. Skulle vara bra om någon har bra tipps på vart man kan läsa, helst på internet!
Söker först och främst fortsättning som tar upp datumfunktioner, konverteringar mellan typer, vektorer / arrayer och saker på liknande nivå, men även en fortsättning på detta är intressant då jag tänkt mig att börja med win32 programmering så småningom!
Gärna praktiska exempel i form av övningar, där koden inte från början är given så man får lite utmaning!
Hoppas det finns bra tipps där ute!
/MVH MagnusSv: Fortsätta med c++
En bra utgångspunkt när du har hyfsad koll på ett språk är att börja lära dig om datastrukturer och algoritmer. Objektorientering är stort nu för tiden, och är nästan vitalt att ha bra koll på.
Sen finns det massvis av "små" ämnen du kan kolla på; datorgrafik, kryptoteknik, databaser, nätverk, osv. Åtminstone lära dig principer i en hel del av dem.
Är du mest inriktad på just C++ rekommenderar jag att du ger dig på datastrukturer, algoritmer och objektorientering, och skaffar en hyfsat god kunskap inom det. Sen kan du börja kolla på STL noggrannare (vector, list, <algorithm>-funktionerna, strömmar, osv). Det är C++-specifikt, men när man förstår det är det väldigt snyggt.
(Personligen tycker jag att det är en mer elegant lösning än i stort sett alla andra språk.)
Här finns en hel del gratis programmeringsböcker: http://www.techbooksforfree.com/Sv:Fortsätta med c++
Har bekantat mig lite med opengl, men känner att jag behöver lite vidare guidning inom vektorer, klasshantering osv. för att riktigt bra förstå konceptet.
Sen har jag ännu inte lärt mig så många "standardfunktioner" i språket, det är alltså främst detta jag satsar på just nu (vet t.ex inte hur jag ska konvertera olika typer, t.ex int till char osv.)!
Kollar igenom sidan nu så får vi se vad den ger!
Det jag lär mig bäst på är nog enklare program där man får en anvisning av vad man ska göra för att se hur de fungerar själv, istället för att ha färdig kod på allting!
/MVH MagnusSv: Fortsätta med c++
Grejen är att det är <b>mycket</b> användbart inom grafikprogrammering att känna till såna begrepp. Har du tänkt att göra typ spel (eller liknande med objekt som flyttar sig etc) så måste du nästan ha grepp om objektorientering (det är det som klasser är till för).
De grejerna kan du syssla med utan att veta alla detaljer i språket, och de är definitivt bra att kunna.