jag har gjort som ett litet alarm med lite ljud när den har tickat färdigt, nu ser man bara en tid som räknar ner på ett ställe... jag vill då få mitt programm att skriva till ett mellenrum mer en förra gången framför tiden som tuickar ner... om någon vill så säg bara att jag ska visa källkoden så lägger jag in den... (en liten kortis) Det går inte att förstå vad du skriver. Förklara noggrannare, visa gärna kod. Lägg in koden också så blir det lättare för folk att hjälpa till. koden är ungefär: Jag vet inte riktigt hur du menar. Vill du flytta tiden ett steg åt höger för varje tick? <b>>JAG E FAKTIST BARA 12!</b> OK... jag ska tänka på båda sakerna du sa, men jag vill helst inte ange mitt riktiga namn.ett mellanrum mer för varje gång
Sv: ett mellanrum mer för varje gång
/PeterSv:ett mellanrum mer för varje gång
#include <iostream>
#include <windows.h>
using namespace std;
int main ()
{
hunt:
int tid;
cout << "om hur många minuter ska larmet ringa? ";
cin >> tid;
tid=tid*600;
while (tid>0) {
cout <<"\n " << tid << "\n ";
Sleep(100);
system("cls");
--tid;
}
cout <<"\a\a\a\a\a";
goto hunt;
while (!!cin)cin.get();
return 0;
}
jag vill att varje gång den tickar ner så ska den komma ett mellanrum åt höger... om ni fattar hur jag menar... JAG E FAKTIST BARA 12!
/WiktorSv: ett mellanrum mer för varje gång
int i = 0;
while( tid > 0 )
{
cout << "\n ";
for( int j = 0; j < i; j++ )
cout << " ";
cout << tid << "\n ";
Sleep(100);
system("cls");
--tid;
i++;
}
Var det så här du menade? Förklara gärna lite närmare annars.
/Peter
Vad spelar det för roll?
Det är väl inte lättare för oss att svara för det? Skriver man frågor bör man oavsett försöka anstränga sig för att vara så tydlig som möjligt. För övrigt bör du ha ditt riktiga namn registrerat.
1. Koden är lite snurrig. Fullt förståeligt, vanliga nybörjarfel. Försök att få bort goto:n och labeln ("hunt:").
Det går enkelt att ersätta med while- eller for-loopar, och du får ett lite mer lättläst program.
2. Att skriva ut ett mellanrum gör du genom att skriva cout << " ", precis som Peter visar. Det verkar dock vara ett lite skumt beteende. När det har gått en minut så kommer texten vara nere på nästa rad. Sv:ett mellanrum mer för varje gång