Jag har alltså skapat en cpp-fil i DevC++, ej projekt då Dev inte kräver det och jag anser att det är lite onödigt med att skapa projekt för ett enkelt litet konsolprogram. I vilket fall som helst vill jag få igång detta program i Visual Studio men det vill sig inte! :( Kan du inte bara kompilera på kommandoraden? <b>>I mitt program har jag inte inkluderat "stdafx.h" vilket ju krävs i VS.</b> Förstår inte vad du menar med att kompilera i kommandoraden... Vart skall det skrivas in? <b>>Förstår inte vad du menar med att kompilera i kommandoraden... Vart skall det skrivas in?</b> Felkod: Okej, testade det men fick fram meddelandet att det inte är ett giltigt kommando etc... Välj Application Settings och kryssa ur Precompiled header när du skapar ditt projekt, eller så väljer du helt enkelt bara Empty project. "cl.exe - Det går inte att hitta en komponent" Fungerar det inte om du skapar ett tomt projekt och lägg till dina filer då? Vart i menyn lägger man till? Har kikat lite men hittade det inte :( Var rätt längre sen jag använde VS (v2001)... I Solution Explorer, högerklicka på projektet och välj Add->Existing Item. Nej, nu tror jag att jag skiter i detta... Blir bara mer och mer förbannad på skiten att det inte funkar vad man än gör. Förstår bara inte hur man ens kan skapa så enormt inkompatibla programvaror. Du har fått svaret om att inte använda Precompiled headers. Tackar för tipset! Skall testa detta lite senare idag då jag har "rätt" dator igång. Testade, och nu verkar jag ha kommit längre i alla fall. Fick följande kompileringsfel:Problem med att få igång källkod i Visual Studio som är skapat i DevC++
I mitt program har jag inte inkluderat "stdafx.h" vilket ju krävs i VS. Har testat med det men funkar ej. Sen så har jag tagit bort argumenten i main, men det har ju ingen betydelse. VS kräver även att man har sina program i projekt verkar det som, så jag skapade ett nytt projekt och källkodsfil. Jag tog innehållet i min fil och klistrade i cpp-filen jag skapade i VS. Kompilerade och körde men det blev kompileringsfel :S Kommer inte ihåg nu vad det var, men kan kolla upp det.
Så vet ni hur man går till väga? Helt otroligt att VS verkar vara så inkompatibelt som det är. Det bör ju fungera direkt tycker man, men hepp.Sv: Problem med att få igång källkod i Visual Studio som är skapat i DevC++
cl fil.cppSv: Problem med att få igång källkod i Visual Studio som är skapat i DevC++
Detta krävs inte om man utgår i från ett tomt projekt.
Posta gärna kod och felmeddelanden. Dev kan vara en lite knepig kompilator ibland.
/PeterSv:Problem med att få igång källkod i Visual Studio som är skapat i DevC++
Sv: Problem med att få igång källkod i Visual Studio som är skapat i DevC++
Använd kommandotolken och skriv: cl.exe fil.cpp.
/PeterSv:Problem med att få igång källkod i Visual Studio som är skapat i DevC++
"fatal error C1083: Cannot open precompiled header file: 'Debug\gissatal2.pch': No such file or directory"
Jag skapade alltså ett tomt projekt och klistrade in min kod i cpp-filen som VS skapade. Denna rad som felkoden är på, är inkluderingen av "stdafx.h", ovanför denna rad har jag enbart kommentar så inget fel där iaf. Det måste vara någon vajsing med länkningen eller liknande, för koden funkar ju prima i Dev.Sv:Problem med att få igång källkod i Visual Studio som är skapat i DevC++
><b>Okej, testade det men fick fram meddelandet att det inte är ett giltigt kommando etc...</b>
Starta via VS Command Promt som finns på startmenyn under Visual Studio->Tools.
"Det här programmet kunde inte startas eftersom mspdb80.dll inte kunde hittas. Det här problemet kanske kan rättas till genom att du installerar om programmet."
Hmm, okej, men det måste ju fungera att köra min kod under VS :S Måste få till det för lärarn kan inte kompilera min kod i VS och kan inte sätta betyg förrän det funkar :/Sv: Problem med att få igång källkod i Visual Studio som är skapat i DevC++
Sv:Problem med att få igång källkod i Visual Studio som är skapat i DevC++
Högerklicka på ditt projekt i Solution Explorer och välj Properties. Därefter går du in under Configuration Properties -> C/C++ -> Precompiled headers och ser till att Create/Use Precompile headers är satt till Not Using Precompile headers.
Fungerar inte detta har du något annat problem för jag har själv flera gånger tagit över projekt från Dev-C++ till Visual C++ 2003 & 2005 utan problem.Sv:Problem med att få igång källkod i Visual Studio som är skapat i DevC++
"fatal error C1083: Cannot open include file: 'stdafx.h': No such file or directory"
Jag har inkluderat filen men begriper inte varför den inte hittas då den finns i mappen bland övriga headerfiler.