Hej alla! Det är ingen bra idé att korsposta, posta bara i ett forum i en tråd, inte i flera. Det beror alldeles på vad du vill göra, t.ex. är du bara ute efter att rita lite enklare grafik fungerar Windows GDI eller GDI+ utmärkt. Vill du däremot göra något mer avancerat kan du kolla på DirectDraw/Direct3D/OpenGL. MFC, qtk eller WTL är alternativ om du skall göra C++-applikationer utan .NET. WinForms är ramverket för GUI:n i .NET. Det finns ju utöver QT även vxWidgets, ett antal fristående bibliotek för SDL, och så vidare också... >så jag skulle rekommendera dig att utveckla WinForms-applikationer med C# i VS 2005. Jovisst, allt ersätts ju av något nytt snart.Hur bli en guru på grafisk programmering?
Hittills i min programmeringskarriär har jag uteslutande producerat konsolr-program, men känner nu att jag vill ta steget och lära mig hantera grafisk applikationer. Frågan är bara hur... ?!?
Det programmeringsspråk jag behärskar är C++ och därför vill jag använda mig av de kunskaper jag har inom detta område....
Jag har redan konstaterat att det är rätt jobbigt att lära sig programmera direkt mot MicroSofts GUI Win32, man bör väl använda sig av något mer lättarbetat, eller ?!?
Har tillgång till utvecklingsverktyget VS.NET men är ännu ej helt fullärd på vad .NET egentligen innebär...
Har kikat lite på MFC men tycker inte det verkar speceillt bra heller. Har läst om att något som kallas WinForms skall va de nya, någon som vet något om detta?
Jag mottager gärna tips på hur jag skall gå tillväga för att bli en guru på grafisk programmering ;)
//MattiasSv: Hur bli en guru på grafisk programmering?
Sv: Hur bli en guru på grafisk programmering?
Eller ska jag tolka det som att du är ute efter att skapa grafiska användargränssnitt, i så fall kan du kolla på t.ex. .Net, MFC eller GTK.
/PeterSv: Hur bli en guru på grafisk programmering?
Jag har utvecklat GUI-applikationer med MFC eller WTL sedan 1993 men har sedan .NET kom jobbat mestadels med det, och produktiviteten är ENORMT mycket högre (faktor x3-x10). Om du dessutom kan en del C++ så är steget till C# inte jättelikt, så jag skulle rekommendera dig att utveckla WinForms-applikationer med C# i VS 2005.
/AndreasSv:Hur bli en guru på grafisk programmering?
Sv:Hur bli en guru på grafisk programmering?
Känns det inte lite dumt att lära sig WinForms nu när det snart skall ersättas av det nya Vista API:t.Sv: Hur bli en guru på grafisk programmering?
Dock så finns (och är någorlunda spritt) .NET 2.0 med WinForms NU, vilket inte Vista gör.
/Andreas