Jag har för tillfället inne DevCpp beta 5 version 4.9.9.2 med en auto-installerande Allegro (vet dock inte vilken version, men det är en äldre iaf). Det fungerar utmärkt att skapa nya Allegro-project via New Project. Men när jag skulle kompilera och köra ett äldre spel jag gjort, så får jag länkningsfel :( Jag antar att det beror på denna version av allegro och DevCpp inte vill synka ihop riktigt (för koden är det inget fel på för den funkade utmärkt för några månader sen, sökvägarna stämmer nu, det är det ändra jag ändrat). Har nu installerat en äldre version av DevCpp (v4.0) då jag läst att 5 beta har en hel del buggar, kanske detta som ställer till det. Får se om det funkar bättre med denna versionen... Jag har nu löst problemet... Det berodde på att jag i project options var tvungen att länka in en biblioteksfil till allegro.Problem med Allegro och DevCpp
Jag pratade med min programmeringslärare från gymnasiet för någon vecka sen, och han sa att den nya betaversionen av DevCpp är lite krånglig, att man måste göra vissa saker annorlunda jämfört med tidigare. Jag har även provat med den äldre version 4.0 och 4.1 av DevCpp, men den versionen ville inte ens öppna mitt gamla projekt. Jag använde en nyare version när jag skapade detta spel, för jag minns i alla fall att utseendet såg ut som i beta 5, så jag är ganska säker på att jag inte körde med v 4.0 då. En klasskompis hade också problem med beta 5 när han skulle kompilera, också länkningsfel, och bytte till en annan version (dock hittar jag inte ritkigt den och han har inte kvar install-filen).
Jag vore mycket glad om någon kunde tala om hur jag ska bära mig åt för att få det att fungera, kanske räcker med någon inställning eller hur jag får det att fungera i visual studio, men helst DevCpp. Måste nämligen göra ett spel i en kurs jag läser och just nu händer det inte så mycket då jag inte kan testköra mitt spel :(Sv: Problem med Allegro och DevCpp
Sv:Problem med Allegro och DevCpp