Hej Vad jag vet så går det inte att skapa kontroll-arrayer i designläget (enda miljön som stödde det var väl gamla VB). Däremot kan du skapa en array av kontroller under körning, men om det bara är två textboxar räcker det väl med att skapa två separata kontroller. okej, de stödjes bara i vb. mindes jag inte. <b>>ok, men om jag vill ha fler kontroller än två. hur kan jag göra då för att få de att funka.. säg 20 textboxar??</b> tackar .. då är jag med på hur du menar. ska jag prova.Göra 2 textboxar som kan rensas i en for loop. Hur ??
Jag håller på och testar lite för att försöka lära mig lite bara.
Jag gör ett .Net projekt och windows forms application template.
Jag vill göra två textboxar, som jag i en for loop kan rensa texten med.
ska väl vara ngt som typ
fo(int i _= 0 ; i <2 ; i++)
{
textbox[i]->text = "" ;
}
men själva grejen är, att när jag lägger till textboxarna i design läget. så får jag inte det att bli en array av dem. hjälper inte att försöka döpa dem till samma namn eller använda hakparanteser, kompilatorn säger bara att det inte är giltliga tecken.
använder visual studio c++ .NET ver 7.1Sv: Göra 2 textboxar som kan rensas i en for loop. Hur ??
/PeterSv:Göra 2 textboxar som kan rensas i en for loop. Hur ??
ok, men om jag vill ha fler kontroller än två. hur kan jag göra då för att få de att funka.. säg 20 textboxar??Sv: Göra 2 textboxar som kan rensas i en for loop. Hur ??
Skapa dem under körning
Textbox *textboxs = new Textbox[20];
/Peter
Sv:Göra 2 textboxar som kan rensas i en for loop. Hur ??
tack för hjälpen