I går börgade vi med c++ i skolan skitkul när man kan det innan =) conio.h finns inte av den enkla anledningen att den inte finns.Saknar filer
Sen kommer jag hem instalerar Microsoft Visual Studio 2005 på datorn skriver in lite kod o får lite fel.
Det jag uppfattar som fel är att conio.h inte finns. Var får jag tag på denna lilla fil ??? Är det fler viktiga filer som saknas ???Sv: Saknar filer
Alltså: Det finns en standard som är godkänd av ISO (?) som beskriver exakt hur C++ ska fungera och exakt vad standardbiblioteket ska innehålla. Standardbiblioteket är det som måste följa med varje C++-kompilator.
Där definieras ett stort antal filer:
1. Moderna C++-headers (observera: utan .h); <iostream>, <algorithm>
2. Moderna C++-varianter av gamla C-headers (även här utan .h): <cstdio>, <cmath>
3. Äldre versioner av C-headers (med gamla .h-namn): <stdio.h> <math.h>
De moderna headersarna ska alltid användas, de använder namespace. Äldre versioner finns enbart av kompabilitetsskäl mot gammal kod.
Okej - vad är poängen?
conio.h är inte del av denna standard. Det är en extra liten specialfil som utvecklades av Borland om jag inte minns fel, och som är mycket illa omtyckt av C++-världen i dagsläget. Den är kompilatorspecifik och allmänt svårarbetad. Kort sagt: den "finns inte", annat än i de ställen där någon specifikt har sagt att den ska finnas.
MS har tagit sitt förnuft till fånga och släppt skräpet (det har funnits med i tidigare version har jag för mig). Den ska alltså inte finnas.
conio.h är inte viktig. Enda rimliga användningen av den är för att göra modifikationer av skärmen för menysystem eller spel. Men ska man göra något sådant finns det idag så väl utvecklade grafiska system att det inte finns någon direkt poäng med att styra grafiken på en konsoll istället. System som fungerar under (i princip) alla kompilatorer och system och som är lätta att programmera.
Låt konsollen vara: skriv text till den som om den vore en fil. Nu för tiden styr vi inte konsollen: vi ger den text. Inget mer.
(Sen kan man naturligtvis göra det, men hur man gör det beror på vilket system man sitter under. I Windows kan du göra det med SetConsoleAttributes eller ngt i den stilen, kolla msdn om du trots varningarna vill göra det).
<b>>Är det fler viktiga filer som saknas ???</b>
sqlite.org libsdl.org =)