[c++] "ignoreCase" bokstäver Du har en string[]? Har nu löst problemet.. En idé kan väl vara att du, när du läser in namn, direkt gör om första bokstaven till stor bokstav direkt. Precis, sökte inte direkt det utan vill behålla exakt kombination av det namn som användaren skrivit in som t.ex AnDREas mArcuSSon. Men fortfarande ha allt i alfabetiskt ordning. Försök dig på min metod istället, den är betydligt enklare.Ignorera små / stora bokstäver vi alfabetiskt utskrift
Har en string array som innehåller massa namn. När jag nu vill lista den så skrivs den ut i alfabetiskt ordning. Dock så har jag framtills nu gjort om namnen i arrayen till små bokstäver innan den arrayen skrivs ut, detta för att just kunna skriva ut i rätt ordning.
Men finns det något enkelt sätt att lista alfabetiskt utan att göra om alla bokstäver till småa eller stora? Skulle vara bra att kunna behålla namnen exakt som dem är skrivna ursprungligen.
Hjälp uppskattas!Sv: Ignorera små / stora bokstäver vi alfabetiskt utskrift
För det första är det en bra idé att satsa på en vector<string> istället. Sen applicerar du sort på denna. till sort kan du skicka med ett predikat som säger vilken string som är störst. Kolla på
http://www.sgi.com/tech/stl/sort.html
och
http://www.sgi.com/tech/stl/StrictWeakOrdering.html
alltså något i stil med
bool f(std::string x, std::string y)
{
return transform(x.begin(), x.begin(), x.end(), tolower) < transform(y.begin(), y.begin(), y.end(), tolower);
}
sort(v.begin(), v.end(), f);
Du får vara lite varsam med koden, har inte exakt koll på hur det ska se ut, men i princip. Transformerna kan vara lite kostsamma, så du skulle eventuellt kunna få något snabbare om du hade jämfört på char-nivå; något i stil med:
bool f(std::string x, std::string y)
{
size_t m = min(x.length(), y.length());
for(size_t i=0; i<m; i++)
if(tolower(x[i]) != tolower(y[i]))
return tolower(x[i]) < tolower(y[i]);
}
Sv: Ignorera små / stora bokstäver vi alfabetiskt utskrift
Om någon intresserad så gjorde jag på följande vis.
Kanske inte den mest optimerade funktionen men fungerar. För svenska tecken har jag en funktion som konverterar om tecknen tillfälligt till tecken som ligger efter vanliga a-z i ascii tabellen och sedan körs denna funktion. Därefter görs en återkonvertering av tecknen till å,ä,ö.
(Är dock fullt medveten om att allt detta funkar att göra med en vektor och sort(..) funktion.. )
//Sortering, bubblesort sortering,
for(int i=0; i<rowNr-1; i++)
for(int j=i+1; j<rowNr; j++)
{
namn_temp1 = person[i].enamn; //flytta över efternamn till tempvariabel
namn_temp2 = person[j].enamn;
gemener(namn_temp1,namn_temp2); //Funktion för att konverter till gemener..
if (gemener(namn_temp1,namn_temp2)==true) //om person[i]>person[j] = true
{
swap(person[i].enamn,person[j].enamn); //skifta plats på namn
swap(person[i].fnamn,person[j].fnamn);
}
if( person[i].enamn == person[j].enamn)
{
namn_temp1 = person[i].fnamn;
namn_temp2 = person[j].fnamn;
gemener(namn_temp1,namn_temp2);
if( gemener(namn_temp1,namn_temp2) == true)
{
swap(person[i].enamn,person[j].enamn);
swap(person[i].fnamn,person[j].fnamn);
}
}
}
Sv:Ignorera små / stora bokstäver vi alfabetiskt utskrift
På så sätt slipper du detta problem!
Men det kanske inte var det du sökte?
/bjSv: Ignorera små / stora bokstäver vi alfabetiskt utskrift
Detta är då defintivit ingen optimerad lösning, bubblesort är inte alls en bra metod då det kommer det gäller många namn.
//AnteSv:Ignorera små / stora bokstäver vi alfabetiskt utskrift