Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg


Slumpa tal

Postades av 2006-12-13 21:29:52 - Anders Nilsson, i forum c++, Tråden har 9 Kommentarer och lästs av 2579 personer

Skulle vilja slumpa 4 siffror. ex 1234.

hur gör man?

tacksam för svar! :)


Svara

Sv: Slumpa tal

Postades av 2006-12-13 23:12:33 - Niklas Jansson

Mycket otydlig fråga.

Du kan "slumpa" fram ett tal mellan 0 och RAND_MAX med "rand()".

Sen måste du
1. initiera slumpgeneratorn först, vanligtvis med klockan: srand(time(0))
2. transformera det till rätt område, lämpligtvis via en skalning: r*(max-min)/RAND_MAX + min
(går även mha modulus, men det är inte lika bra).


Svara

Sv:Slumpa tal

Postades av 2006-12-14 12:30:50 - Anders Nilsson

Jag vill ha en konstant, som heter int TAL_SIZE[4];

Tänkte sedan ha en vektor med fyra positioner, ändrar man på TAL_SIZE ändras även storleken på vektorn. typedef int tal[TAL_SIZE]


#include <iostream>


using namespace std;

int main(){

int TAL_STORLEK[4];
typedef int tal[TAL_STORLEK];



return 0;
}


Svara

Sv: Slumpa tal

Postades av 2006-12-14 14:09:24 - Niklas Jansson

Detta låter som en skoluppgift, varför vill du göra på just det sättet?

Med tanke på att du skriver "int TAL_STORLEK[4];" så skulle jag rekommendera att läsa på lite om arrayer först. Fast vector är betydligt bättre; använd hellre det.


Svara

Sv: Slumpa tal

Postades av 2007-01-15 10:20:47 - Johan GrAHN

Alltså, int TAL_STORLEK[4] ger dig en array på 4 posistioner

Sen behöver du inte göra mer än att fylla den

Ta bort typedef-raden för den behövs inte


Svara

Sv: Slumpa tal

Postades av 2007-01-29 00:35:16 - Johan Forsberg

Vill du ha en slumptalsföljd där elementen bara får vara med en gång eller får de vara hur som helst?
Accepterare du en slumpföljd på t.ex. "4444" (återkommande) eller ska du ha "4213" (icke återkommande)?


Svara

Sv: Slumpa tal

Postades av 2007-01-29 00:49:40 - Johan Forsberg

Alltså, vill du ha "egentlig slump (ta inte hänsyn till upprepning", så är det ju bara att ta typ:
<code>
for(i=0;i<4;++i)
slump[i] = rand()%4+1;
</code>


Svara

Sv:Slumpa tal

Postades av 2007-01-29 11:34:57 - Niklas Jansson

Som sagt, använd inte modulo. Använd range*double(rand())/RAND_MAX.

Hur som helst... Den här tråden är gammal, varför svarar du i den?


Svara

Sv: Slumpa tal

Postades av 2007-01-29 12:52:32 - Johan Forsberg

Ingen har ju svarat på hans fråga, så jag gjorde det. Nej, modulo ska inte användas allt för flitigt det är sant.


Svara

Nyligen

  • 19:38 Rekommendera något intressant
  • 19:13 Международная перевозка грузов
  • 00:01 DL Van Tuning | Exclusive Body Kit
  • 12:08 Indian casino
  • 04:14 Vad finns det för kratomalternativ
  • 14:16 Indian online casino
  • 14:15 Indian online casino
  • 08:28 Butiksskyltar: Hur upplever utbude

Sidor

  • Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 570 871
27 965
271 770
533
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies