Hej har lite undringar och funderingar. En räknare som räknar upp i loopen som skriver ut och en if som kollar hur många rader du skrivigt ut. Har du skrivit ut 20 rader pausar du med system("pause") och nollställer räknaren. hej Daniel, jo jag kom på hur man kunde göra så det vart så här. nja jo det en skol uppgift, jag hittade den typ på webben typ för gymn,hej lite allmänna frågor
har en fil som listar på skärmen samma som kommandot more.
men det jag behöver är att den listar 20 rader och sen tar en break och med en enter tryckning så ska den fortsätta lista, nån som har ett bra förslag ?
här e koden som den e nu.
#include <iostream>
#include <fstream>
#include <string>
using namespace std ;
int main( )
{
fstream f1 ;
cout << "Enter the complete path to the file:" << endl ;
string sPath ;
getline( cin, sPath ) ;
// fel kontroll
f1.open( sPath.c_str(), ios_base::in ) ; // läser in sökvägen till filen
if( !f1.is_open() ) // har man skrivut in sökvägen fel
{
cout << "Error while trying to open file: " << sPath << endl ; // så kommer detta att skrivas ut, en liten fel kontroll.
system("pause") ; // väntar på att man trycker på enter och sen stängs cmd fönstret.
return 0 ;
}
cout << "__________" << endl << endl ;
while( !f1.eof() ) // denna kolla om det är sant
{
string sLine;
getline( f1, sLine ) ; // denna kollar innehållet i filen.
cout << sLine << endl ; // så kommer innehållet skrivas ut på skärmen.
}
cout << "__________" << endl ;
f1.close () ;
system("pause") ;
return 0 ;
}Sv: hej lite allmänna frågor
Sv:hej lite allmänna frågor
var det så här du tänkte?
Antal++;
if (Antal % 10 == 0) // denna if sats gör ju att beroende vilken faktor man tar modulus med så räknar den upp det antal rader man vill.
{
//cout << "Läste " << Antal << " rader." << endl;
cout << Antal << sLine << endl ; // så kommer innehållet skrivas ut på skärmen.
cin.get (); // väntar på en knapp tryck för att fortsätta
}Sv:hej lite allmänna frågor
men jag vill lära mig c++ , har lite koll på vb och asp , men c++ har jag aldrig nånsin provat på, men det e lungt, jag kom på hur man gjorde själv. med denna övn.
men du kan ju gärna berätta nån bra bok , har lånat c++ på 3 veckor, tycker den e knepig finns det andra böcker som kan läsa ifrån?