Jag har en 2-dim array vid namn rho[i][j] öh... ? Är det så pass enkelt?! Jag är lite osäker på vad du menar med att "skriptet förstår". För det första är det här så långt ifrån ett "skript" man kommer, för det andra "förstår det" inget mer än du. Hej, Ja, det ser vettigare ut. Skulle dock skrivit det somArray problem
Med den vill jag kunna göra följande:
/*detta är ett litet typexempel*/
if (rho[i][j] > q_i)
do
{
/*här vill jag bl.a. att om ex. rho[5][5] är större än q_i */
/*kunna ta bort ett värde*/
/*samt lägga till ett annat i samma punkt m.a.o. i rho[5][5]*/
}while (rho[i][j] > q_i)
Jag kommer att skirva i C då det är en gammal modell som jag jobbar med, men ni får gärna använda C++ också. Jag vill bara förstå hur jag ska tänka och lära mig skriva det i kodform.
Behövs en bättre förklaring? Hoppas någon förstår och kan hjälpa mig annars säg gärna till.
Tack på förhand!Sv: Array problem
if (rho[i][j] > q_i)
do
{
rho[i][j] = annat_värde;
}while (rho[i][j] > q_i)
fast hellre med en forsats?Sv:Array problem
Om jag vill göra justeringar av vissa värden som är över q_i, kan jag bara sätta dem till det jag vill genom att göra:
if (rho[i][j] > q_i)
do
{
value_pos == rho[i][j];
value_pos /= q_i;
rho[i][j]=(rho[i][j]-value_pos) /*ta bort värdet av value_pos från rho[i][j]*/
}while (rho[i][j] > q_i)
Förstår detta skript att det är i ex. rho[2][3] att det är endast i [2][3] som den ska ändra?Sv: Array problem
Koden ser väldigt skum ut i övrigt. Vad är poängen med do-while-loopen?
value_pos == rho[i][j]; är helt poänglös, det du menar är nog
value_pos = rho[i][j];
Du får nog beskriva vad det är du vill göra lite noggrannare.Sv: Array problem
det är svårt att förklara vad jag menar, men nu skriver jag koden så här och stänger ärendet. Tack för all hjälp och ursäkta min dåliga förklaring.
int value_pos;
for(int i=0 ; i<.... ; i++)
{
for(int j=0 ; j<.... ; j++)
{
if (rho[i][j] > q_i)
{
value_pos = rho[i][j]; OBS, bara ett likhetstecken!
value_pos /= q_i;
rho[i][j] = ( rho[i][j] - value_pos ) /*ta bort värdet av value_pos från rho[i][j]*/
}
}
}
Nu kommer den ersätta alla rho[i][j] som överstiger q_i med rho[i][j] = rho[i][j] - (rho[i][j] / q_i)
Jag kommer att göra mer med rho det är därför det ser så knepigt ut just nu.Sv:Array problem
rho[i][j] -= rho[i][j]/q_i;
helt enkelt.