Hejsan Är inte speciellt van vid time biblioteket... men jag kan berätta på ett ungefär :) time_t t; Det är nog bäst jag förklarar vad som händer, både Jonas och Ducken verkar ha blandat runt det lite :)Fråga om tiden
Hittade ett exempel i Borland 5 hjälpen om hur man får fram datum och tid m.m:
#include <stdio.h>
#include <time.h>
int main(void)
{
time_t t;
time(&t);
printf("Today's date and time: %s\n", ctime(&t));
return 0;
}
Nån som kan förklara för mig vad raderna "time_t t" och "time(&t)" betyder. Skulle vara väldigt tacksam för svar!
MvH Dan "DaPe" PerssonSv: Fråga om tiden
time_t t;
Skapar ett nytt 'time_t' object med namnet 't'.
time(&t);
Skickar objectet (som referens-parameter) till funktionen time(time_t);
Vad funktionen gör och så vet jag tyvärr inte....
hoppas det hjälper dig lite
//JonasSv: Fråga om tiden
skapar en ny time_t - post (struct)...förmodligen innehåller en sådan struct info om tiden i typ minuter, timmar, sekunder mm.
time(&t);
anropar funktionen time(time_t*); som antagligen skriver ut tiden på ngt format, &t betyder att man skickar adressen till t. alltså kan funktionen time operera dirrekt på t, via pekaren till denna. det är alltså inte en referens som ngn innan här skrev...
hoppas du förstår vad jag skrev...fråga igen om ngt är oklart..
/DuckenSv: Fråga om tiden
time_t t;
är - som både Jonas och Ducken skriver - en deklaration av en variabel av typen time_t. (Och precis som Ducken skriver är time_t en struct som innehåller tiden. Jag tror dock att det görs seriellt)
time(&t);
är (som Ducken också skriver) ett anrop till funktionen time(time_t*).
Det funktionen gör är att ta emot variabelns adress. Den skulle naturligtvis kunna göra något annat, men det time gör är att tilldela den nuvarande tiden till variabeln t.
(vad jag kan komma ihåg är time_t en relativt liten struct, och det blir ingen tidsvinst i att skicka en "pekare-till-konstant-time_t")
/Niklas Jansson