Hej! Det där låter lite för mycket som en skoluppgift för att jag ska ge dej hela lösningen, men det där handlar väl bara om att räkna ut rätt offset för de enskilda r, g och b värdena i och därefter sätta de enskilda färgbytes... ? Hej Simon.Att sätta en pixel i RGB888 i QVGA.
Här kommer en till uppgift som jag har fått…
Den handlar om tillhandahålla en implementation för att sätta en pixel på en RGB888 frame buffer. Och frame buffer storleken är QVGA (320 × 240 resolution). Och detta i språket C.
[RGB888: r1 g1 b1 r2 g2 b2 ...]
void putpixel(int r, int g, int b, int row, int col,
unsigned char* framebuffer)
{
...provide implementation...
}
Eftersom jag inte har hållit på med bilder och ”frame buffers” så är detta helt nytt för mig. Jag har leta hela www utan att hitta något exempel på hur detta skulle kunna gå till. Om det är någon som kan ge mig en hint om vad eller var man skall börja.
Mvh Luciano.Sv: Att sätta en pixel i RGB888 i QVGA.
Sv:Att sätta en pixel i RGB888 i QVGA.
Tack för den föreslagna metodiken!
Nej det är inte en skoluppgift. Men jag håller med dig att få det på ett silverfat lär man sig inte så mycket av. Det jag är ute efter är att kunna se hur man har gått tillväga i liknande situationer och få inspiration/idéer.
Känner du till någon hemsida som man kan studera för att lära sig och förstå det specifika i problemställningen (Frame buffer, RGB osv)?
Mvh Luciano.Sv: Att sätta en pixel i RGB888 i QVGA.
Svara