Hejsan, har precis köpt en lite trevlig bok om C++ och i min första övning ska jag göra ett enkelt Hello World Program, som följer Det låter inte som en så bra bok trots allt... tack för ditt snabba svar, hur kommer det sig att boken skriver att det endast skall behöva skriva som i exemplet jag skrev tidigare och inget angående namespace? Suttit flera timmar i onödan och försökt kompliera den simpla lilla koden utan lycka och direkt när jag testade ditt exempel så funkade det. Hoppas inte det är Jesper Ek som har skrivit den? Tack för hjälpen iaf, efter ditt inlägg så har jag kunnat fortsätta utan problem! Har läst på andra ställen nu om <iostream.h> och det nya <iostream>Nybörjar hjälp till Visual Studio Express
#include <iostream.h>
int main()
{
cout << "Hello World!\n";
return 0;
}
stöter på mitt första problem då jag inte kan kompliera koden för att den inte hittar iostream filen, när jag ändrar #include till bara <iostream> så verkar den hitta den men då får jag fel att cout inte finns tillgängligt
Finns det någon bra nybörjar bok för att programmera C++ i Express?Sv: Nybörjar hjälp till Visual Studio Express
<iostream.h> är den gamla namngivningen.
<iostream> är vad du ska använda.
Problemet är att du måste använda rätt "namespace". Det enklaste sättet att göra detta (men inte speciellt bra) är att skriva
using namespace std; direkt efter alla #include-arna
Alltså:
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
cout << "Hello World!\n";
return 0;
}
Det mer riktiga är:
#include <iostream>
int main()
{
std::cout << "Hello World!\n";
return 0;
}
Men som nybörjare kan det vara svårt att veta var std:: ska användas och inte.
Sv:Nybörjar hjälp till Visual Studio Express
Är boken för gammal, borde inte det gamla sättet funka också eller e det borta i nyare kompliatorer?Sv: Nybörjar hjälp till Visual Studio Express
Då är mitt råd ungefär att slänga den i så fall.
iostream.h är väldigt gammal. Den skulle sluta användas i slutet av 90-talet. Tyvärr är det vanligt att man fortfarande refererar till den.
Orkar inte skriva hela förklaringen till detta just nu, men kort sagt: nej - det bör verkligen inte fungera!Sv:Nybörjar hjälp till Visual Studio Express