Hej. jag håller på att göra en egen krypterings algoritm. Det är ingen bra idé att skicka mellan olika forum, skapar irritation på båda sidor (pellesoft och cplusplus.nu).Krypterings algoritmen.
Dock så har jag problem med programmet.
Jag anropa "hexswitchp" först och sedan "hexswitchm" så som man ska göra.
Någon som har en ide om varför det inte fungera?. det felet jag får är att jag inte få tillbacka samma sträng som jag mata in. efter jag har kört "hexswitchp" först och sedan "hexswitchm".int *figkrypt::hexswitchp(int *intarry, int *intpass, int arrylen) {
// intarry och intpass bestå av hexa tal ( 0 till 15 )
// arrylen beräta hur många hella teken intpass beså av. ( allså intpass väkliga läng är arrylen*2 )
int maxt=arrylen*2; int nypx=0;
for(int i=0;i<maxt;i++) {
nypx = (intpass[i])%maxt; // ger ett tal mellan 0 till 15 men bara ifal strängen är länger än 15 key.
/* a^ = b^ = a^ = b; Bytter värde för a till b och b till a. */
intarry[i] ^= intarry[nypx] ^= intarry[i] ^= intarry[nypx];
}
return intarry;
}
int *figkrypt::hexswitchm(int *intarry, int *intpass, int arrylen) {
int maxt=arrylen*2; int nypx=0;
for(int i=maxt-1;i>-1;i--) {
nypx = (intpass[i])%maxt;
intarry[i] ^= intarry[nypx] ^= intarry[i] ^= intarry[nypx];
}
return intarry;
}
PS säg till ifall ni behöver hella koden. så sicka jag med den.
Sv: Krypterings algoritmen.
1. Lägg mer än 5 sekunder på att skriva en text, läs igenom det. Stavningen är under all kritik och det gör att man inte vill läsa texten.
2. Beskriv hur din algoritm ska fungera.
3. Gör det absolut enklaste först, bygg sedan på det i steg. Det absolut enklaste är i det här fallet är att ha en bokstav som krypteringsnyckel. Prova att först göra ett litet program som klarar det. Bygg sen om det till att arbeta med funktioner. Osv.
4. Jag har för mig att det står i pellesofts regler att namnet ska vara ditt riktiga namn. Eftersom du har blivit medlem åligger det dig att faktiskt se till att det är det.