Hej jag har hört att det har kommit ett nytt språk som heter D. Visste inte vart jag skulle lägga tråden men som jag förstår det så är det förbannat likt c++. Min fråga är om någon vet något mer om det. Kanske vart man kan hitta en kompilator gärna en som liknar bloodshev dev-c++. Också om någon vet om det är mer kraftfullt än c++ och c. Hoppas ni förstod vad jag menade. Det har väl funnits ett tiotal språk som kallats D, länken ovan är nog den som har överlevt bäst. Glömde förstås att säga det viktiga: C++ är ett väldigt moget och stabilt språk, men ändå under ständig utveckling. C++0x som bör komma ganska snart (inom två år...) kommer innehålla snudd på fantastiska tillägg. Det är alltså så att konstruktioner som införs i andra språk även kommer till C++. D nya språket
Sv:D nya språket
Vad man generellt kan säga är att ingen av dem har kommit vidare långt. Av de "traditionella C-språken" så är det i princip bara C, C++ och Objective C som har riktiga anhängarskaror, och de utvecklas hela tiden.
Naturligtvis finns det konstruktioner i efterföljande språk som inte finns i tidigare, och också uppsnyggningar och skydd av alltför farliga grejer.
Om man pratar språk, skulle jag nog rekommendera något av följande:
1. Se till att lära sig C++ riktigt ordentligt.
2. Lära sig något .NET-språk.
3. Börja kolla på andra typer av programmeringsspråk. Kolla Haskell, Lisp, prolog.
Nästan alla programmerare är helt insnöade på imperativ ("vanlig") programmering. Vad D, Objective C och liknande tillför är egentligen bara lite genvägar. Men det finns helt andra sätt att programmera. Sv:D nya språket
Det är en av anledningarna till att jag ser C++ som ett favoritspråk, och är tveksam till "förbättrade varianter".