Mina kollegor använder Visual Studio 2002 och använder C++ MFC. Jag utvecklar i C#. Disclaimer: Jag är C++-fantast. Det här är mina åsikter.MFC vs .NET
Det har inte varit några problem tidigare, men nu ifrågasätter vår kund om vi verkligen ska utveckla i olika miljöer. Mina kollegor tycker (naturligtvis) att jag ska gå över till C++ MFC. Jag tycker att de kan börja använda .NET istället för MFC. Och då kan jag naturligtvis jobba i C++ om det skulle vara nödvändigt.
Är det någon idé att lära sig MFC? Det känns lite omodernt, eller har jag fel? Vad är argumenten mot och för .NET jämfört med MFC?Sv: MFC vs .NET
---
MFC är fullkomligt katastrofalt. Maken till mer ologiskt, oambitiöst och byråkratiskt ramverk får man leta efter. MFC är i stort sett en tunn wrapper runt windows api. (Ni kanske kommer ihåg? 2½ skärmsida kod för att visa ett enda fönster.)
Därmed inte sagt att .net är lösningen på all världens problem.
Det finns en rad ganska trevliga C++-apin för fönsterhantering. Det klassiska exemplet är QT, men du har en rad exempel på: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_widget_toolkits
Hur som helst: Allt är bättre än C++ & MFC. Men det är nog rätt dyrt att bara byta...