Ska först säga att det var ett bra tag sen jag jobbade med C++.Daemon eller evig loop?
Det gick hyssad men var rent basic saker jag fick lära mig.
Ok till mitt lilla fråga och problem
Jag ska göra ett script till min Linux
Jag har nu tre scripter (Två C++ och två bash) och allt ska läggas ihop
Den ena C++ commandot läser av LTP porten fast bara en gång
Den andra skickar om lysdioderna ska vara på eller ej. det behövs ju bara skicka en gång i taget.
Den ena bash filen startar ett program i linux
Den andra stänger av programmet.
På något sätt måste jag få mitt C++ script att jobba hela tiden att lyssna på LTP porten.
Vet dock inte om en evig loop är så bra då?
Daemon har jag bara läst men aldrig använt, vet inte ens hur ett sådant kan se ut.
Jag tänkte följande
En lysdiod (gul) lyser när scriptet aktiveras (När Linux har laddat det och startat det
Ett script som jobbar hela tiden och lyssnar på LTP porten
Som standard så har den ett fast värde X.
Men när jag trycker så blir det värdet Y
När jag släpper igen så blir det värdet X
På något sätt måste jag få den att när värdet ändras till Y så aktiveras en lysdiod (grön) och skickar ett kommando till bash filen så programmet startar.
När jag släpper så ändras ju värdet men lysdioden (gul) fortsätter lysa och programmet fortfarande körs
När jag sen trycker igen så ändras värdet igen till Y men eftersom programmet redan kör och lysdioden (grön) lyser så ska den stängas av genom att göra det andra bash filen och samtidigt byta till en annan lysdiod (gul).
själva bytet tror jag inte det är några problem, en if sats och en variable som ändras (on/off)
Det jag fastnar på är två saker
1. Är det bra att vköra en evighetsloop??
Någon som vet hur en daemon fungerar??
2. Hur startar jag ett bash script från C++ programmet?
Hoppas någon kan hjälpa mig lite