Någon som har ett tips på hur man gör när man plockar bort ett element i en array. Du har skrivit en egen array-klass? Jag hade dessa överlagrade funktioner så det gick braTa bort element ur array
Jag har en överlagrad kopieringskonstruktor som skapar en kopia av arrayen.
Och jag har en pekare som pekar på mitt första element i arrayen.
I denna sekvens skall programmet gå
! Stega igenom arr tills eftersökt värde hittas
2 Ta bort värdet
3 Tryck ihop arrayen så att inget mellanrum finns efter borttagandet.
Har använt en temp array för men undrar om det går att göra smidigare.
ThomasSv: Ta bort element ur array
Och jag utgår ifrån att det är ngn typ av skoluppgift?
Det finns ett antal varianter, den absolut enklaste är just den du säger, med problemet att hela arrayen måste kopieras.
Om du hade implementerat det med en länkad lista istället hade det gått fort, om det är så att "ta bort element" är en vanligt förekommande funktion. Dessutom brukar man ta sig förbi problemen om man har en RemoveAll-variant också.
Sen finns det några slags mellanlägen.
Tänk att du har element {1,2,3,4,5,6,7} och en pekare till första elementet. Du håller också reda på att du har 7 element.
Du vill sen ta bort element 4, så att du har {1,2,3,5,6,7} kvar. Vad du då kan göra är att säga till att element 4 är borttaget, så att du får {1,2,3,4*,5,6,7}. Du måste då överlagra index-operatorn så att du stegar igenom och struntar i de elementen, mycket tidskrävande.
En annan variant är att du har flera pekare, med tillhörande "antal element"-räknare, du får då {1,2,3},{5,6,7} med antal element 3,3
Sen kan man tänka sig komplicerade lösningar med hashtabeller eller med cachade lägen (så att man "rensar upp" först när det behövs, etc.)Sv:Ta bort element ur array
Person &operator[](int i);
Person operator[](int i) const;
det var ju bara att loopa fram till aktuellt index "ta bort" objektett och sedan
arr[ind = arr[ind + 1]] ;
Man kunde ju tilldela i en array från sig själv.
Ja det är skola
och vi har ej kommit till länkade listor ännu.
Thomas