Hej. Hej,Hjälp med programmering
Jag är lite ny på denna front och behöver veta vilket språk/program jag ska välja när jag ska lära mig att programmera knapptryckningar i windows?
Det språk jag har tittat på är c++ och därför lägger jag denna tråd i denna gren.
Tanke är att utvecka ett program som sammanställer rapporter som hämtas ifrån HTML, EXEL och en DOS baserad miljö.
Det känns som att den som är DOS baserad är lättast eftersom den styrs lätt med knapptryckningar. tex 1, 2, 5, skriv in usernam/password 2 enter.
Någon gång när jag har varit tvungen att upprepa ett mönster flera gånger har jag kopierat in information i notepad och klistrat in när jag kör DOS programmet,
Jag vet inte om det spelar någon roll men DOS programmet ligger och kör på ett AS400 system i grund och botten.
Om någon kan rekomendera ett språk som kan hantera sådana operationer så ska jag läsa på lite.
Uppskattar alla tips
/andersSv: Hjälp med programmering
Är du helt ny vad gäller programmering skulle jag rekommendera att att använda dig av C# eller VB (.NET) om du uteslutande skall använda windowsmiljö. Dessa språk är något lättare än C++ att sätta sig in i då du slipper saker som minneshantering, pekare och dyl. Alla språk i .NET har bra inbyggt stöd för allt möjligt som du vill göra i windows också (tex. tangentbordstryckningar mm).
/Fredrik