Detta exempel ger praktisk övning i att skriva funktioner som hanterar vektorer och strukturer. Här följer ett programskelett. Komplettera det genom att utforma de funktioner som beskrivs. Du kunde kanske visa hur långt du själv har kommit och vad du är osäker på eller var kört fast...? Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag att du vinner mest på att försöka dej på en lösning på egen hand först och sen ber om hjälp där du kör fast.funktion
#include <iostream>
using namespace std;
const int SLEN = 30;
struct student {
char fullname[SLEN];
char hobby[SLEN];
int coplevel;
};
//getinfo() har två argument: en pekare till det forsta elementet i
//en vektor avstudent strukturer och en int som
//representerar antalet element i vektorn.
//Funktionen behandlar och lagrar data om studenter.
//Det avslutas om vektorn blir full
//eller ocm en blankrad påträffas istället för ett namn.
// Funktionen returnerar det faktiska antalet fyllda element.
int getinfo(student pa[], int n);
//display1() tar strukturen student som argument och visar innehållet
void display1(student st);
//display2() tar adressen till en student struktur som argument
//och visar strukturens innehåll.
void display2(const student * ps);
//display3() tar adressen till det första elementet i en vektor
//bestående av student strukturer och antal vektorelement bestående
// som argument visar strukturens innehåll
void display3(const student pa[], int n);
int main()
{
cout<< "Skriv in klassens storlek: ";
int class_size;
cin>> class_size;
while (cin.get() != ´\n´)
continue;
student * ptr_stu = new student[class_size];
int entered = getinfo(ptr_stu, class_size);
for (int i = 0; i < entered; i++)
{
display1(ptr_stu[i]);
display2(&ptr_stu[i]);
}
display3(ptr_stu[i]);
display2(&ptr_stu[i]);
cout<<"Färdig\n";
}
Denna uppgift finns i min bok. Snälla hjälp mig, är det någon som har en lösning till denna uppgift.Kommentera gärna er kod.
Tacksam för hjälp! :-D
Sv: funktion
Sv: funktion
Jag menar på intet sätt att vara otrevlig men det ligger en viss "pedagogisk fördel" i att göra sina egna misstag och lära av dem.
Om kodsnutten är en övning i en bok så finns troligtvis förklaringar i kapitlet innan, eller hur nu boken är uppbyggd.
Eller är jag fel på det?