Hej! Använd båda. C++ snabbare och bra till "realtid". Java bra på gränssnitt. Språken är så lika varandra att det inte bör vara något problem. /Nn Vill du ha program där snabbhet är viktigt och portabilitet mindre viktigt - välj C++. Eftersom C++ är plattformsspecifikt kan man utnyttja kraften i systemet maximalt.Java eller C++???
Har en liten fråga...
Skulle någon kunna redogöra för mig fördelarna resp nackdelarna med att programmera Java resp C++? Vilket ska man välja, och varför?
(Har lagt in detta inlägget i Java-forumet också.)
/ASv: Java eller C++???
Sv: Java eller C++???
Vill du däremot ha program som är portabla, dvs. funkar på de allra flesta operativsystem som finns, ska du välja Java. Java är egentligen inte plattformsoberoende, det körs på plattformen Java, som i sin tur körs på en plattform, t.ex. Windows, Linux eller OS/2.
C++ är ett objektorienterat språk. Men det stämmer inte helt och fullt eftersom det finns metoder och variabler som ligger utanför objektorienteringen.
Java är helt och fullt ett objektorienterat språk. Allt som händer, händer i ett objekt. Det har stora fördelar vad gäller kodåtervinning och struktur.
C++ används i krävande applikationer, såsom spel eller mer avancerade system. Med C++ kan du lätt nå minne och annan hårdvara direkt. För enklare applikationer som ska nå Windows-användarna rekommenderar jag VB för dess enkelhet och smidighet.
Java används i nuläget mest till webapplikationer, såsom appletar och servletar. En applet är som du helt säkert vet en applikation som oftast körs inbakad i en websida efter att den har laddats hem till användaren. En servlet är ett bra alternativ till ASP, eftersom den funkar som ett vanligt Java-program, samtidigt som den kan generera HTML, WML etc. som en ASP-sida.
Java kan också med fördel användas att göra olika servrar. T.ex. webserver, ftpserver, chatserver osv.
C# är mycket likt Java, Jag har själv inte kodat i C# men det ser ganska bra ut.
Hoppas det gav dig en bra bild av hur det ser ut!
/Jörgen