Hej! En klass består av metoder och egenskaper, klasser är ungefär som datatyper med mycket funktionalitet skulle man kunna säga. Så du menar att klasser i C++ är samma sak som datatyperner till variablerna är i VB? Nä, jag menar att klasser är en behållare för kod som sedan kan användas på ett eller flera objekt. Klasser är den stora grunden i objektorienterade programspråk. VB, C++, Java och många flera språk är objektorienterade. Idag är de allra flesta språk objektorienterade. Åtminstone av de som används. man kan säga att en klass är en ritning. kan jag få en förklaring som visar 2 enkla likadana program. ett med klasser, och ett som utför samma sak fast utan klasser, som visar vitsen med klasser. > kan jag få en förklaring som visar 2 enkla likadana program. ett med klasser, och > Det finns ingenting funktionsmässigt som klasser tillför.Klasser?????
Jag är en mycket grön nybörjare i C++.
Det är bl a en sak som jag inte förstå hur mycket jag än försöker: Vad är en klass, vad används den till, vad är det för skilnad mellan klass och funktion?
Vore mkt tacksam vid ett svar.
MVH
Cerrolyn WedinSv: Klasser?????
Skillnaden enkel att beskriva genom att visa lite VB-kod:
<code>
'Skapa en instans av datatypen sträng
Dim s As String
'Skapa en instans av klassen ADODB.Recordset
Dim rs As New ADODB.Recordset
'Nu är s en sträng-variabel medan rs är ett objekt av typen ADODB.Recordset
's kan tilldelas strängar
s = "Schimpans"
'rs kan t.ex. användas till att hämta data från en XML-fil
'(genom ett nrop till metoden Open)
rs.Open "C:\MinXML.xml"
</code>[LÖST]Sv: Klasser?????
Sv: Klasser?????