Har kört VB tidigare men håller nu på att lära mig VC++ Den kan _inte_ ta emot stringvärden - string är en klass i standardbiblioteket. En lösning: Hej Niklas! Jag e osäker på ftoa, eftersom jag nästan aldrig använder mig av C-funktioner, men ftoa skulle i så fall vara motsvarigheten till itoa (integer to ascii). Ganska säker på att jag har sett det någon gång, men det kan naturligtvis vara en kompilatorberoende grej. Det har du nog rätt i. Tack skall ni ha Håkan & Niclas!MessageBox(), "cannot convert float into char"
Fråga: Kan inte MessageBox() ta emot annat är stringvärden?
Jag föröker få två float variabler att presenteras i en MessageBox() men får bara svaret att "cannot convert float into char".
Går det att få till detta på något sätt?
Danke!Sv: MessageBox(), "cannot convert float into char"
Men för att svara på din fråga: Nej, den kan inte heller ta emot en float, av mycket goda skäl. Använd en typomvandling (ftoa ska väl fungera), eller en sprintf.
/Niklas JanssonSv: MessageBox(), "cannot convert float into char"
<code>
char tecken[25];
float tal1 = 5.2354;
sprintf( tecken, "%-25.3f", tal1 );
MessageBox( tecken, "Test", MB_OK );
</code>
/HåkanSv: MessageBox(), "cannot convert float into char"
Undrar bara var ftoa finns, har inte stött på den vare sig i litteratur eller hjäp?
De funktioner jag vet om är _ectv, _fctv och _gctv. Tyvärr "tar" de bort decimaltecknet,
vilket kanske inte är precis vad man vill om man ska skriva ut talet.
/Håkan Sv: MessageBox(), "cannot convert float into char"
Sv: MessageBox(), "cannot convert float into char"
Kom på när jag hade skrivit, att underscore först i funktionsnamnet är Microsofts "standard" när de omdefinierat en funktion.
Har sett det förut på C specifika funktioner, som sen i Microsoftmiljö har hetat samma fast med "underscore" framför.
/HåkanSv: MessageBox(), "cannot convert float into char"
Er hjälp fick mig att söka vidare i böcker och hjälp mm.
Efter ett antal försök vände jag på steken och hittade atof();
Nu ser min utmatning ut så här och den funkar fint:
m_fltResultat = atof(m_strTal1) + atof(m_strTal2);
Bug & Bock.