jag får detta fel när jag kör mitt program i Dev-C++ "31 C:\program\Dev-Cpp\include\c++\backward\Iostream.h - In file included from C:/program/Dev-Cpp/include/c++/backward/Iostream.h" Dev-C++ kanske inte tycker om att du skriver "Iostream.h" istället för "iostream.h" eller "iostream"? att skriva "iostream.h" hjälpte inte, det vart samma fel I nyare version av Dev-C++ Så används Gcc 3.2 som kompilator. då har jag bara en fråga kvar, varför blir det såhär när jag använder clrscr();? tack så mycket, ska prova det där senare när jag kommer hem För det första bör du inte använda "using namespace" globalt. det jag vill uppnå med en clrscr är ju precis vad det låter som, att tömma skärmen på text. Ok... jag håller som sagt inte med om att det är något du bör försöka göra eftersom det inte alltid ens finns nån skärm. Då bör du nog istället göra ett grafiskt program. Men för själve.... VAD är det som inte fungerar? Är lite nyfiken på vad du fick för felmeddelande eftersom det inte verkade fungera ordentligt med clrscr()? jag kan kolla upp det ikväll, så kan jag skriva vad det är för fel när jag ska använda clrscr()kompilator fel
men när jag kör samma program i borland c++ 5.02 så får jag inga fel, vad beror detta på? är dev-c++ känsligare eller är det nått annat fel?
Detta är programmet jag försöker compilera:
<code>#include <Iostream.h>
int main() {
cout << "type the word: ";
char text[30];
cin.getline(text,30);
clrscr();
cout << "The word was" << text[30] << endl;
return 0;
}
</code>Sv: kompilator fel
Sv: kompilator fel
och att bara skriva "iostream" gav en rad andra fel istället
" C:\Program\Dev-Cpp\main.cpp - [Warning] In function `int main()':"
"4 C:\Program\Dev-Cpp\main.cpp - `cout' undeclared (first use this function)"
"6 C:\Program\Dev-Cpp\main.cpp - `cin' undeclared (first use this function)"
m.m. så jag tror inte det fungerar så bra, tyvärrSv: kompilator fel
då skriver man i början
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
int i;
cout << "Skriv ett nr: ";
cin >> i;
}Sv: kompilator fel
"[Linker error] undefined reference to `clrscr'"
även detta fungerade i borland.Sv: kompilator fel
jag fick det inte att fungera, finns det något annat commando som man kan använda som gör samma sak?Sv: kompilator fel
Skriv hellre (det finns bättre sätt, men det är krångligare):
int main()
{
using namespace std;
//...
}
För det andra: Vad vill du uppnå med en clrscr?
En konsoll bör inte användas på något annat sätt än som just en konsoll. Tänk bara på vad som händer om man skulle redirecta stdout.
Det bör ju naturligtvis fungera med MKs förslag, men i grund och botten är det en dum idé.Sv: kompilator fel
Sv: kompilator fel
Nåväl, löste MKs idé din fråga?
Om ja; sätt tråden till löst.
Om nej; Vad är det som går fel?Sv: kompilator fel
Den angivna lösningen är naturligtvis den bästa, så satsa på att få den att fungera.
Annars kan du ju göra så här:
for(int i=0; i<50; i++)
cout << endl;
(alt "std::cout << std::endl;")Sv: kompilator fel
Och är du nöjd med de svar du fått, så glöm inte att markera tråden som löst ;)
/MichaelSv: kompilator fel