Kan någon rekommendera en bra bok om C++? Det finns ju hur många som helst att välja mellan, jag har ingen aning om vilka som är lämliga. <b>>Kan någon rekommendera en bra bok om C++? Det finns ju hur många som helst att välja mellan, jag har ingen aning om vilka som är >lämliga.</b> Den har jag blivit rekommenderad från annat håll också, fast han sa också att den inte var riktigt riktad till nybörjare. Sen har jag blivit rekommenderad en annan bok: C++ Primer Third Edition av Stanley B. Lippman, Josée Lajoie, vilken av dessa två anser du vara bäst? <b>>C++ Primer Third Edition av Stanley B. Lippman, Josée Lajoie, vilken av dessa två anser du vara bäst?</b> Personligen gillar jag inte Skansholms böcker; han hittar på lite mycket själv. Accelerated C++ och Effective C++ är mina förslag. <b>>Personligen gillar jag inte Skansholms böcker; han hittar på lite mycket själv.</b> Jo, men han kör gärna med varianter som inte är standardlösningar. Har t.ex. för mig att han körde med protected inheritance istället för private eller public, som är MYCKET vanligare, och som även har vettiga betydelser, till skillnad från protected. Sen saknar jag en ordentlig genomgång av OO; det hittar man mycket bättre i Effective C++. Du har nog mycket mer erfarenhet och kunskap än mig Niklas så jag lämnar detta nu, men undrar om det är Scott Meyers som har skrivit Effective C++? Jo, det är Scott Meyers. Den lämpar sig för ganska avancerade programmerare. Det finns en uppföljare; "More Effective C++", men den har jag inte läst.Boktips!?
Boken skall passa:
En person som är totalny inom C++
Jag kör Visual Studio .NET för tillfället, C++ finns med där right? Vet att man kan välja lite olika språk när man väljer projekt, och där finns C++ med i listan.
Tack på förhand!
MVH Sv: Boktips!?
C++ Programmering av Stephen Prata är en bra bok, tror att det är 4:e upplagan som är den nyaste i ordningen just nu.Sv: Boktips!?
Sv: Boktips!?
Har inte läst den så lite svårt att jämföra dessa två böcker......men när jag höll på med java så använde jag bla Jan Skansholms "Java direkt med Swing" och jag tyckte han skrev så att det var lätt att förstå. Han har även skrivit böcker om C++ och dom är säkert bra dom med.
Jag har själv inte läst hans böcker om C++..... men iaf ett litet tips......finns säkert någon annan här som har läst Skansholms böcker som vet mer.Sv: Boktips!?
Håller med dig om att han "hittar" på lite mycket själv.... tycker tex att han använder sig lite väl mycket av sina egna klassfiler, iaf i den boken jag använde mig av.
Men jag tycker ändå att han skriver på ett väldigt enkelt sätt. Mao det är lätt att förstå vad han menar med det han skriver.Sv: Boktips!?
Sen må det väl vara så att han skriver så att det är lätt att förstå, men det tycker jag inte väger upp tillräckligt. Sv: Boktips!?