Jag har en undran och det gäller javascript som används på hemsidor. När jag vill byta två sidor samtidigt på en hemsida som är uppbyggd med ramar då använder jag mig av följande script. byt Hej! Jag ska prova det men, jag har haft parent på båda och då tolkar den bara den ena parent den som går till mainFrame den ignorerar till topFrame. Likaså nu så ignorerar den topFrame när jag använder top. Jag ska prova och se vad som händer när jag kör båda med top Hej igen! Hejscript i MAC
function loadpages(){
top.topFrame.location.href='top.htm';
parent.mainFrame.location.href='main.htm';
}
sedan så anropar jag med den här
nu till problemet, i MAC med webbläsare explorer så ändras bara den ena framen(mainFrame) inte den andra framen(topFrame), vad beror det på? I MAC Netscape fungerar det. Och med PC explorer, Netscape. Är det någon som har ett bra svar?Sv: script i MAC
Jag är inte helt säker, men om jag inte misminner mig så är det en bug i IE för Mac som gör att den inte tolkar "parent" helt rätt. Jag antar att det bästa sättet att lösa problemet i ditt fall är att använda sig av "top" i båda anropen.Sv: script i MAC
Sv: script i MAC
Tänkte att det kanske kunde vara värt att testa top.frames[x] också.Sv: script i MAC
Tack för att du försökte hjälpa mig, jag har nu lyckats att lösa det på detta viset:
function loadpages2(url1,url2){
top.frames['topFrame'].location.href=url1;
top.mainFrame.location.href=url2;
och sedan anropat från:
a href="javascript:loadpages2('sida1.htm',sida2.htm')">klicka</a>