Tja Andreas här. Regular Expressions, fråga efter det, det är lösningen... Sedan vet jag inte HUR det skall gå till... Det finns det andra personer som kan, t.ex. henkoz... Eftersom du inte fått svar än så var jag bara tvungen att göra ett försök även om detta inte är mitt ämnesområde. tack. Börja med att skapa en fil som heter test.asp. I den skriver du följande: Om du använder win XP Pro så finns det en verision av IIS som är ett serverprogram som du kan använda! Det lägger du till som en windows-komponent i kontrollpanelen/Lägg till eller ta bort program!En fråga
Jag har en fråga, det är så att jag har forsökt att fixa typ ett
javascript som skulle kunna ändra en text som man klistrar in i en ruta.
Så om man tex klistrar in:
<font color="#296B84"></font>
Så ska den ändras det till
[color:#296B84][/color]
När man trycker pa en knapp
Har någon något förslag på hur man kan göra?
Mvh. AndreasSv: En fråga
Sv: En fråga
Så här skulle det funka i ASP:
<code>
sText = "Den här är en <font color=""296B84"">färg</font> tror jag."
Set objRegExp = New regexp
oRegExp.Global = true
oRegExp.IgnoreCase = true
oRegExp.Pattern = "[<font].*[color=]""#(.*)"">(.*)</font>"
sText = oRegExp.Replace(sText,"[color:#$1]$2[/color]")
Response.write(sText)
</code>
Eftersom javascript nu råkar vara ett språk som alltid envisas med att expekta objekt och skapa orealistiska fel, så orkar jag inte testa det. Men om någon känner sig sugen så kan ni ju spinna vidare på den här tråden.
/BrattenSv: En fråga
Nu är det bara så att jag är så himmla dålig på asp:P
Jag har ingen aning om hur jag ska lägga in så jag får funktionen att fungera:PSv: En fråga
<code>
<%
sText = "Den här är en <font color=""296B84"">färg</font> tror jag."
Set objRegExp = New regexp
oRegExp.Global = true
oRegExp.IgnoreCase = true
oRegExp.Pattern = "[<font].*[color=]""#(.*)"">(.*)</font>"
sText = oRegExp.Replace(sText,"[color:#$1]$2[/color]")
Response.write(sText)
%>
</code>
Spara denna fil i c:\inetpub\wwwroot och döp den till test.asp. Sen surfar du till sidan, precis som det vore en html-sida, http://localhost/test.asp och om du har någon av microsofts webbservrar installerad så kommer den göra vad du önskar. Lägger du den på ett hotell så se till att asp stödjs. Thats allSv: En fråga