Hur gör man mest korrekt om man helt appropå mitt i ett dokument vill anropa en function som har i ett javascript? Du får nog utveckla din fråga för jag förstår inte riktigt vad du menar. Om du använder något scriptspråk ex asp eller något så kan du ju kalla på den rutinen genom att göra ett anrop när du renderar koden. Ex: Du förstog nog rätt. Du kan använda hur många script-taggar (<script>) som du vill, men det vanligaste är att man brukar lägga alla funktioner i <head>, dels för att det ska vara enklare att hitta dem mot om du sprider ut dem över hela sidan! Och så måste du ju ladda en funktion innan du kan anropar det, och därför är det smidigare att lägga funktionerna i början av sidan! Jo jag har alla funktioner i <head>-en.att anropa en function
har inte tillgång till <body-taggen, så onload där fungerar inte.Sv: att anropa en function
<code>
en massa html här...
nån funktion i javascript
lite mer html...
<%
response.write "<script>javascript:minrutin();</script>"
%>
</code>
När sidan renderas så kommer den att kalla på det javascriptet du har mitt i din html-kod.Sv: att anropa en function
Och jag brukar göra precis som du, alltså:
<script></script>
och de fungerar hur bra som helst, men är de korrekt? Vad jag har förstått så ska de bara finnas 1 <script>, och den ska ligga i <head>-en.
/DSv: att anropa en function
Sv: att anropa en function
Men då jag vill anropa en så är de alltså regelrätt osv att skriva <script>funktion</script> mitt i en sida?