Hejsan Det du får ut är det decimala värdet. hextal = tal.toString(16); Aha, nu vet jag tackar så mycket för det! visste inte att man kunde ange koder i webbläsaren decimalt och att det fungerar därför blev så in i norden konfunderad" så har man lärt sig något idag med då :) tack igenNågon wizzie som vet det här med omvandling från RGB till Hex?
kör bla nedanstående kod i ett script, tanken är att RGB koden skall omvandlas till en hexadecimal kod med hjälp av ((gron<<16)+(rod<<8)+bla)) jag får korrekt färg men denna visas som en sju siffrig kod i webbläsaren exempelvis: <FONT COLOR="2652360">s</FONT><FONT COLOR="3965625"> vad är denna sjusiffriga kod för något? är väl inte det hexadecimala värdet?!
rod=120; gron=40; bla=200;
for(i =0;i<inputText.length;i++){
tecken=inputText.charAt(i);
fonster.document.write(tecken.fontcolor((gron<<16)+(rod<<8)+bla)); //bitvis manipulation för att omvandla ett RGB värde till Hex?!
rod=rod+10;gron=gron+20;bla=bla-15;
if(rod>255)
rod=rod-255; //om värdet skulle överstiga röds värde
if(gron>255)
gron = gron-255;
if(bla<0)
bla= bla+255
}
Ok hoppas någon där vet svaret och orkar bemöda sig att hjälpa mig, tack!
MVH
/AndySv: Någon wizzie som vet det här med omvandling från RGB till Hex
Leta efter en funktion som omvandlar dec->hex. (Kan vara så enkelt som Hex(DittTal) )Sv: Någon wizzie som vet det här med omvandling från RGB till Hex
toString gör om talet till ett tal med basen 16... om du tar 8 så blir det oktalt, om dutar två så blir det binärt etc. :)Sv: Någon wizzie som vet det här med omvandling från RGB till Hex