Eftersom jag inte har lärt mig hitta i MSDN Lib runt det som de kallar Internet development så får jag ställa frågan här istället. Observera att genom att använda document.all låser du in dig till en gammal DOM som hörde ihop med IE4-5, sen 6 och framåt är det standard DOMen som gäller Man tackar för det ytterligare tipset. Sådant uppskattas verkligen. Observera dock att syntaxen inte ska vara: Underbart med en massa hjälp. Jag får hela tiden ny information som jag kommer ha nytta av. Tack så mycket. Vill inte inleda någon längre dialog, men vill bara påpeka att det du refererar till är MS DOM och den har inte direkt någon trevlig historia.Basal sak i JavaScript
Jag har för mig att jag enkelt ska kunna kolla om ett objekt (t ex en textbox) finns på sidan.
Eftersom man ganska ofta väljer bort att visa vissa fält då man kodar i .NET skulle det vara bra att veta då .NET inte renderar (skapar) kontrollen om den inte ska visas.
Om jag t ex har en input som heter txtName så har jag för mig att det ser ut ungefär som:
if (!txtName)
//Boxen är undefinied
else
//Boxen finn
Men uppenbarligen är det fel för jag få det inte att funka. Den säger bara att txtName är Undefined :-PSv: Basal sak i JavaScript
och den vill att man istället använder följande
document.getElementByID['txtName']
då måste givetvis ID fältet vara satt för boxen och inte bara name...
det finns även en funktion som letar igenom DOMen med hjälp av name-variabeln kommer dock inte ihåg vad den heter. Förmodligen document.getElementByName istället för ID...
Använder du den här metoden, kan du känna dig lite säkrare på att det kommer att fungera på moderna browsers samt på kommande också förmodligen...Sv: Basal sak i JavaScript
Jag vet att jag kommer ha användare med minst IE 5.5 (vilket jag tvingar dem till :-)
så kanske det är aktuellt men jag ska minnas det inför framtiden i alla fall.Sv: Basal sak i JavaScript
document.getElementByID['txtName']
Istället border det stå:
document.getElementById("txtName")
Detta eftersom man arbetar mot en metod och inte en collection. Dessutom är bokstaven "d" i "Id" gemen och inte versal.
Bästa resursen för DHtml, Css etc för IE är för övrigt följande MSDN-länk:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/reference/dhtml_reference_entry.asp
/masabaSv: Basal sak i JavaScript
Sv: Basal sak i JavaScript
Alltså, visst har du rätt, men jag skulle nog hellre gått till själva standarden än till en implementation av den. Som en vacker dag helt plötsligt kan göras om totalt. Då står man där.
F.ö. jag tog infon från huvet lite snabbt, alltså inget exakt, ville bara belysa att document.all är ett föråldrat sätt som inte bör användas om man inte måste.