Hej, jag skrev ett inlägg för ett tag sedan och jag fick svar, men jag förstod inte det. Jag skrev igen, men fick inget svar, därför skriver jag nu en ny tråd. Jag ser två olika lösningar på ditt problem. Tack för svaret! Det verkar ganska svårt, men jag får väl ta tag i det snart. Det gör du inte :-) Även om det är möjligt så går det emot alla former av god programmeringssed. Går det alltså?!olika språk
Jag skulle vilja ha olika språk på min meny och dessa ska ligga i olika filer så att man lätt kan ändra.
Jag fick svaret att skapa en massa deklarationer i en fil
tex
var meny1påsvenska="värde1";
och spara den till tex svenska.js och sedan inkludera den så här:
var fil = 'svenska.js'
document.write('<scr'+'ipt src="'+fil+'"></scr'+'ipt>')
Men jag använder mig inte av någon annan script än javascript, hur ska jag då göra??? Jag kan ju inte skriva var fil = 'svenska.js' innan javascript-taggen.
Mycket tacksam för svar
/D
Sv: olika språk
Det första har med din lösnings arkitektur att göra. D v s hur du har ordnat det hela.
Jag antar att du inte har gjort så men om du t ex har olika versioner av sidorna beroende på vilket språk du använder, så torde lösningen vara uppenbar. Gör en version av den sida som ska implementera menyn på varje språk och inkludera då den passande .js-filen.
Den andra är inte så dum men kanske kan vara lite styrig om du behöver ändra.
Filen som innehåller koden för menyn definierar en funktion. Funktionen tar emot en parameter som representerar det valda språket. Med antinge en enkel Switch-sats så varierar du din output.
Som underlösning till detta så skulle jag kanske spara alla texter i separata variabler, som definieras längst upp i den inkluderade filen. Berorende på den tidigare funktionens indata så sätter du variablerna för att stämma överens med det efterfrågade språket.
Menytexterna konkatinerar du sedan ihop på lämpligt sätt med de olika variblerna.
Funktionen anropar du sedan i body-onload.
<code>
var menuText1, MenuText2
function SetLang(lang){
switch (lang){
lang == 1{
menuText1 = 'Hem';
menuText2 = 'länkar';
//mm mm mm
}
//mera fall
}
}
</code>
Observera att syntax kanske inte stämmer då jag inte har det i huvudetSv: olika språk
Hur anropar man en variabel i en annan .js fil?
/DSv: olika språk
Tänk på att nästa gång nån ska ändra i koden så kanske det inte är du och, tro mig, man glömmer bort sina egna speciallösningar väldigt fort. Ibland blir jag riktigt arg på mig själv då jag läser gammal kod.Sv: olika språk
Jag skulle gärna vilja bryta upp min kod, så att jag har utseedet i en css-fil och de olika språken i olika .js-filer. Det är väl inte dålig programmeringssed?
Jag gör en meny och därför skulle jag vilja spara variablar i js-språkfilerna. Dessa vill jag sedan få tag på från html-filen, jag som jag skrev ovan. Alltså: först lite javascript och sedan beroende på vilket språk det gäller ska variablarna hämtas från viss js-fil.
/D