Hej, Kanske det här kan vara något. Hej o tack för svaret! Jag kan inte svara på alla frågor men det om webbläsarna hoppas jag att jag kan hjälpa till med.Positionering av lager, samt visa/dölja lager i NS4.7+ och IE4+
Jag är på jakt efter ett script som visar döljer lager. Egentligen skall det vara en meny med dropdowns.
Jag har letat på måånga ställen efter menyer och dom är ofta antingen alldeles för avancerade, eller så fungerar dom inte i NS4, eller så måste man installera en "menyeditor"(som oftast kostar pengar..), eller så är det nå´t annat...
Lagrerna(submenyerna) vill jag styla själv sedan. Så vad jag skulle behöva hjälp med är något som:
- Visar/döljer lager vid mouseover på en länk(själva lagret skall ju alltså var synligt när man har musen över det också)
- Alltid positionerar sig på samma ställe(under sin "parent") oavsett var jag har menyn på skärmen eller hur stort fönstret är.
- Fungerar i Netscape4.7+ och IE4+
Jag har försökt med lite olika varianter själv men det falerar alltid på något...
Det behöver inte vara en färdig meny, utan bara ett litet script-förslag som uppfyller de tre sakerna som jag skrev ovan.
Sökte på Pellesoft också och hittade detta inlägg:
http://www.pellesoft.se/development/forum/view.asp?msgid=42782&forumid=42
Jag är för dålig på javascript för att modifiera, men det verkar ju vara en bit på vägen till det jag behöver. Det som jag skulle behöva ändra är att lagret skall vara dolt från början och visas vid mouseOver, samt positionerat under min länk(oavsett var på skärmen den ligger). Länken kommer att ligga i en <TD> på min sida.
Någon som kan hjälpa mig med detta?
Tack på förhand!!
/JockeSv: Positionering av lager, samt visa/dölja lager i NS4.7+ och IE4+
<code>
function stang() {
lasare = navigator.appName;
if (lasare == "Microsoft Internet Explorer"){
document.getElementById('tip').style.visibility = "hidden"
}else{
document.getElementById('tip').style.zIndex="-1"
}
}
function oppna() {
lasare = navigator.appName;
if (lasare == "Microsoft Internet Explorer"){
document.getElementById('tip').style.visibility = "visible"
}else{
document.getElementById('tip').style.zIndex="1"
}
}
</code>
till detta måste du ha en div span eller annan html tagg som du kan sätta id="tip".
Sen är det bara att prova sig fram.
MVH
Kjell
www.fiskekortet.comhttp://www.fiskekortet.comSv: Positionering av lager, samt visa/dölja lager i NS4.7+ och IE4+
Men ett par problem:
Det verkar inte fungera i Netscape4.
Är det span eller div man använder för att det ska fungera i båda?
Sätter man display:none eller visibilty:hidden på lagret(span el. div)?
Sen har vi det här med postionering. Jag har en tabell som är centrerad på sidan med ett antal celler. I varje cell finns en rubrik där underrubrikerna skall komma.
Ungefär så här:
<code>
<center>
<table width="700" align="center">
<tr>
<td onMouseOver="oppna();">Rubrik 1</td>
<td onMouseOver="oppna();">Rubrik 2</td>
<td onMouseOver="oppna();">Rubrik 2</td>
</tr>
</table>
</center>
</code>
Varje gång jag förminskar fönstret flyttar sig lagret(undermenyn) sig ifrån sin rubrik. Den skall ju alltid ligga under sin rubrik.
Jag har provat, så långt jag förstår, att sätta position:relative och absolute, men utan framgång. Jag måste göra något konstigt.....
Sätter jag position:relative tar dessutom lagret upp plats. Den visar alltså inte innehållet i lagret, men det blir ett tomt utrymme.
Förstår ni mina frågor?
Please help!
/JockeSv: Positionering av lager, samt visa/dölja lager i NS4.7+ och IE4+
document.getElementByID['lager'].style.visibility="hidden";
Är nu standard och kan köras i alla "stora" webbläsare (IE, Mozilla, Netscape och Opera)
document["lager"].visibility="hidden";
Fungerar i Netscape 4 fram till NS 6 där den byts ut mot den övre.
document.all["lager"].style.visibility="hidden";
Så ser samma kod ut för IE 4 och 5 (men jag tror att iaf IE 5 klarar av den översta också).
Lycka till!