Hejsan. Denna fråga har säkert varit uppe två miljoner gånger förut, men jag kan inte hitta precis vad jag är ute efter. Problemet är att jag suger kamelpung på javascript... Såhär: jag vill ha en massa länkar som öppnar ett popupfönster med olika innehåll. Nått åt det här hållet: Du skall inte ha 'fnuttar' runt variabler (url är en variabel i funktionen popup)! Ok! Dock kvarstår ett problem och det är att om jag kör ovanståde kod, dvs <code>Pellesoft</code> kommer ett fönster med pellesoft.se att öppnas OCH ett fönster med about:blank. Om jag istället för OnClick bara skriver <code><a href="javascript:popup('http://www.pellesoft.se');"></code> får jag ett felmeddelande, "Ett objekt förväntas". Det smäller när du har mellanslag eller utropstecken där du skriver "Jesus lever!"Skapa popup-funktion?
<code>
Pellesoft
The truth is out there
<script language="Javascript">
function popup(url) {
var popup = window.open('url','Jesus lever!','resizable=1,menubar=no,scrollbars=0,location=no,toolbar=0,directories=no,height=270,width=400,top=200,left=350'); }
</script></code>
Fattar ni vad jag menar? Jag vill alltså använda samma funktion för alla länkar.
Takk!Sv: Skapa popup-funktion?
<code>
Pellesoft
The truth is out there
function popup(url) {
var popup = window.open(url,'Jesus lever!','resizable=1,menubar=no,scrollbars=0,location=no,toolbar=0,directories=no,height=270,width=400,top=200,left=350'); }
</script>
</code>Sv: Skapa popup-funktion?
Hur göra?Sv: Skapa popup-funktion?
Skriv så här, så funkar det:
<code>
function popup(url)
{
window.open(url,"JesusLever","resizable=1,menubar=no,scrollbars=0,location=no,toolbar=0,directories=no,height=270,width=400,top=200,left=350");
}
</script>
</code>
Anropa med:
<code>
Pellesoft
</code>
/Jocke