Ett litet problem: Jag har ingen aning om detta är det bästa, men borde det inte funka att lägga till Det kan vara lite rörigt. Men om du sätter en tagg DIREKT under <body> taggen som heter Nu har morgonen passerat så nu är jag med i matchen igen..... Men säg att du alltid vill starta längst upp på sidan när du refreshar, det torde väl inte vara några problem eftersom sidan du refreshar har värdet #topp i adressen, det är ju den du refreshar och således hamnar du ju längst upp varje gång. Om detta nu ändå är av ondo så har du någon kodsnutt man kan titta på?? Underlättar förmodligen.Focus problem?
Jag har en asp site med jscript som är uppbyggd med lager <div>. Dessa lager döljs och visas utifrån vilken länk som är klickad på i menylisten.
Det "största" lagret, den med mest text innehåll blir väl automatiskt den som styr height på sidan även fast det lagret är hidden?
Om jag nu kör refresh på sidan så hamnar "focus" (om jag nu är längst ner i texten på det "största" lagret). På den plats där jag senast var i texten m.a.o. i tomma intet på sidan. Eftersom det start lager (Första lagret) som visas först är en bråkdel i height än vad det längsta lagret är.
Är det någon som har ett förslag på hur man kommer ifrån detta, jag är inne på att man på något sett kan sätta focus till toppen på sidan i onload i<body>???
Tack på förhand!Sv: Focus problem?
blabla.asp#topp
och sen precis under <body> på sidan lägga <a name="topp"></a>
Kanske inte lyxvarianten, men den borde funka iaf.Sv: Focus problem?
<code>
<a name="topp"></a>
</code>
Eller vad du nu vill ha för namn och sen går till sidan med attributet #topp i namnet,
t ex minsidahar.asp#topp (eller om du är på samma sida så sätter du bara länken till Gå till toppen)
så kommer den att börja direkt där den hittar <a name="topp"> D v s längst upp på sidan (om du satt den direkt under <body> taggen..
Se bara till att stänga <a name> direkt som <a name="topp"></a> eftersom den inte behöver innehålla någon data utan mest är en anchor point på sidan..
Om du sen ska ha ett show/hide script på det hela för lagren så borde det väl räcka med
Menyval 1
Förstår du?Sv: Focus problem?
Den lösningen är bra i och för sig men inte i det här fallet..
Det jag är ute efter ska alltså användas när jag refreshar sidan.
Och det är då efter man har refreshat sidan som jag fortfarande hänger kvar långt ner på sidan där jag var innan jag refresha. Medans start lagret <div> är 4 decimeter upp på skärmen.
Hur gör jag?Sv: Focus problem?
Sv: Focus problem?