Kan man ha en javascript drop down meny som finns på den övre menyraden men ändå "rullas" ut över huvudsidan, trots att dessa ligger på olika sidor i olika frames? Problemet är att det flesta (alla) DHTML klienter renderar inom sitt fönstret/frame. Vilket inebär att en meny med Absolut placerade DIV tagar inte inte kan renderas över någon annan frame.Dropdown meny i frames
Sv: Dropdown meny i frames
Du kan skriva en meny som öppnar undermenyner i egna fönster(var UnderMeny = window.Open(osv...);). Denna typ av meny tror jag kommer uplevas som mycket seg av användaren. Att försöka göra en generell lösning som fungerar på Alla weklienter och operativsystem ser jag som en stor utmaninge.
Eller lösa det med Java genom att använda dig av en java komponent. Vilket ger en meny som svarar snabbt och som det flesta klienter bör ha stöd för. Dock ej alla.
Eller göra menyn som en Active X component. Vilket inte är att rekomendera. Du kan skapa en "säker" Active X component som instaleras om klienten tillåter det. Men platformen är då begränsad till Microsoft Windows.
Dock anser jag att det bästa sättet att lösa det på är att inte använda frames. Om menyn används på flera sidor och/eller inte updateras ofta kan du inkludera den på sidorna med <SCRIPT type="text/javascript" src="Menu.js">. På så sätt skicka mindre informatione mellan server och klient.