Någon här som vet hur man bär sig åt för att via ett javascript på en hemsida använda sig av en XML-fil och samtidigt få det att funka i så många webbläsare som möjligt. Hej, detta funkar både i IE och Mozilla. KAn du vara vänlig att med ord berätta lite mer konkret vad du vill göra. Så kan vi ge dig mer konkreta svar vilket för hoppningsvsi snabbt leder till en bra lösning. I korta drag är vad jag vill ha gjort, eller rättare sagt gör (om än bara i MSIE) att läsa in från ett XML-dokument till en rullgardinsmeny i ett formulär på en hemsida. Glömde nämna att jag vill kunna jämföra information i två olika XML-filer också. Har testat detta nu, men av någon anlending returnerar mitt anrop till getElementsByTagName bara en tom array i mozilla. Känner att jag håller på att få fnatt pga. det här. Om ändå grejorna hade varit bättre standardiserade... Varför inte använda en dold IFrame? Borde funka på "alla" weblässare.XML i andra webbläsare än MSIE
Var en baggis att få det att fungera i MSIE (mha Microsoft.XMLDOM), men jag vill ju att det ska funka i andra webbläsare också.Sv: XML i andra webbläsare än MSIE
<code>
/* Importerar XML-fil till sidan */
function importXML()
{
if (document.implementation && document.implementation.createDocument)
{
xmlDoc = document.implementation.createDocument("", "", null);
xmlDoc.onload = printXML;
}
else if (window.ActiveXObject)
{
xmlDoc = new ActiveXObject("Microsoft.XMLDOM");
xmlDoc.onreadystatechange = function () {
if (xmlDoc.readyState == 4) printXML()
};
}
else
{
alert('Your browser can\'t handle this script');
return;
}
xmlDoc.load("fragor.xml");
}
</code>
/JonasSv: XML i andra webbläsare än MSIE
Sv: XML i andra webbläsare än MSIE
Allt funkar som sagt finfint i MSIE men jag vill ha det att funka i så många webbläsare som möjligt.Sv: XML i andra webbläsare än MSIE