JAg har fått för mig att det standardiserade språket tilldelats namnet ECMA script. KAn man kalla ECMA script för JavaScrip vice versa? Eller bör man särskilja på dem? ECMAscript är språket så som det är specificerat i en standard hos ECMA. Det känner jag till. MEn är det fel att KAlla Javascript och JScript för Ecma script om det implementerar ECMA standarden? Ifall JavaScript och JScript följer ECMA-standarden så är ECMAScript en delmängd av JavaScript och en delmängd av JScript. ECMAScript har inga funktioner för inmatning eller utmatning, DOM är till exempel inte en del av ECMAScript. Alltså handlar de flesta frågorna i såväl "dhtml/javascript" och "javascript" om saker som finns i JavaScript/JScript, men inte i ECMAScript. Vad är det för funktioner för in- och utmatning som finns i JavaScript/JScript men inte i ECMAScript? Jag känner till DOM - Document Object Model (http://www.w3.org/DOM/). Har specen på min hårdisk. > Vad är det för funktioner för in- och utmatning som finns i JavaScript/JScript men inte i ECMAScript? > Ja, titta, nu går det ju att läsa hur man gör en url-tagg. :) <quote="Guffa">JavaScript heter ju ECMA script... eller?
Bör pelle döpa om kategorin till: Java- / ECMA Script?Sv: JavaScript heter ju ECMA script... eller?
Javascript är egentligen Netscapes (ursprungliga=innan det blev en standard) implementation av språket.
Microsoft kallar sin implementation för JScript.Sv: JavaScript heter ju ECMA script... eller?
Sv: JavaScript heter ju ECMA script... eller?
Jag hittar ingen utförligare beskrivning av vad som är tänkt att diskuteras i kategorierna. Det verkar som om "dhtml/javascript" och "javascript" används till samma sak. Kanske borde de slås ihop för att samla alla frågor som handlar om samma sak?
Ifall kategorin "javascript" är till för att diskutera den del av JavaScript/JScript som är ECMAScript. så kanske kategorin ska döpas om, men då tror jag att det behövs en text som beskriver vad detta är, och vad kategorin är tänkt för.Sv: JavaScript heter ju ECMA script... eller?
Tänk på att vi har två saker, dels själva språket ECMAScript, dels modellen (DOM) för hur ett dokument fungerar (interface m.m.).Sv: JavaScript heter ju ECMA script... eller?
JAg ville med detta inlägg få klarhet vad man kallar det olika bittarna och hur man knyter dem samman med ord.
Därför finner jag ditt inlägg som ett mycket bra tillskot till denna tråd och tackar dig för det.
Dessutom hoppas jag dena tråd förklarar hur det hänger samman för dem som arbetar med javascript. Att det arbetar med ett ECMA script compatibelt programmerings språk (t.ex. JAvascript JScript) eller ett anat språk (t. ex. VBScript, TLC, osv) och en gemensam dokument modell DOM.
Sv: JavaScript heter ju ECMA script... eller?
Alla.
Ur "ECMAScript Language Specification" (http://www.el-mundo.es/internet/ecmascript.html):
"EMCAScript is an object-oriented programming language for performing computations and manipulating computational objects within a host environment. ECMAScript as defined here is not intended to be computationally self-sufficient; indeed, there are no provisions in this specification for input of external data or output of computed results. Instead, it is expected that the computational environment of an ECMAScript program will provide not only the objects and other facilities described in this specification but also certain environment-specific host objects, whose description and behavior are beyond the scope of this specification except to indicate that they may provide certain properties that can be accessed and certain functions that can be called from an ECMAScript program."Sv: JavaScript heter ju ECMA script... eller?
>Ur "ECMAScript Language Specification" (http://www.el-mundo.es/internet/ecmascript.html):
>
Bättre att ge en länk till källan: http://www.ecma-international.org/publications/files/ecma-st/ECMA-262.pdf
Än till en översättning av den. Överst på sidan du refererar till står det ju:
"Disclaimer
This conversion to HTML was made as a service to the readers of El Mundo, the Spanish newspaper.
It shouldn´t be considered as an official reference, which can be found as ECMA standard ECMA-262."
Den innehåller länkar(om så gammla) till standarden.
Sedan är det alltid trevligt om du lägger länken inom pellesoft's url-tag. Så man slipper klippa och klistra.
Annars har du skrivit ett bra inlägg. Vill hjälpa dig skriva bättre inlägg med dena kritik jag framför i detta inlägg. JAg hoppas du tar detta inlägg posetivt..
/Mvh, Andreas HillqvistSv: JavaScript heter ju ECMA script... eller?
Jag är van från Aspsidan att URL:er länkas automatiskt...Sv: JavaScript heter ju ECMA script... eller?
> Vad är det för funktioner för in- och utmatning som finns i JavaScript/JScript men inte i ECMAScript?
Alla.
...
</quote>
Vad du menar är alltså att det i själva språket inte finns några definierade funktioner. Det var detta jag menade med att vi har DOM, i vilken det definieras objekt och metoder för hantering av dokument.
Samma sak gäller ju i princip även i C. Där finns inga "inbyggda" funktioner, även om många funktioner såsom printf i det närmaste ses som inbyggda.