Hej !! Det finns flera sätt att göra det på : Hej och tack för svaret! uff snälla du vill antagligen göra något av alternativen beskrivna ovan i eventhandlern onclick på din länk Du hängde väl med på att upperframe resp. lowerframe måste bytas mot uppe resp. nere? hej det blev visst dubbelt inlägg f´låt Nu tror jag att ja börjar förstå vad du vill göra :) Om jag vore du så skulle jag nog inte använda en imagemap eftersom att du då skulle behöva ha flera, stora bilder där enda skillnaden är att någon utav "knapparna" är nertryckt. En bättre variant är att använda flera småbilder. jag har redan gjort dessa bilder och de är inte så stora... frågan är om det går att göra det med imagemap?? och hur i sånna fall... Det är just det, imagemap använder du när du har en stor bild som man ska kunna klicka på. I ditt fall skulle du behöva flera sådana stor bilder där samtliga knappar är med. Enda skillnaden mellan bilderna skulle vara vilken som är aktiv. Bättre är då att skippa imagemaps och köra med flera småbilder istället. jag har flera sånna bilder där alla knappparna finns med och där skillnaden är vilken som är aktiv... men det kanske inte går ändå?2 frames - byta bild i den ena och öppna nytt dokument i andra...
jag har 2 frames = som jag kallar "uppe" och "nere"
Uppe har jag en meny.
Nere visas de nya dokumenten.
När jag klickar på tex register (menyn är ett fliksystem/imagemap) skall det dokumentet visas där nere.
Så allt lugnt. Men om jag samtidigt vill byta bilden i menyn till "register_vald" som då blir vit så man ser att den är "vald" samtidigt som dokumentet laddas där nere... hur gör man då?
finns nått body onload eller "onclick" eller nått?
förklara gärna enkelt eftersom jag inte är så bra på det här...
MVH ninaSv: 2 frames - byta bild i den ena och öppna nytt dokument i andra...
1) Det enklaste, men som kräver mest underhåll och som egentligen inte lönar sig i längden är att göra en html-sida för varje flik; där varje sida skiljer på vilken flik som är "aktiv". Därefter laddar du helt enkelt en ny html-sida med javascript enligt:
<script type="text/javascript">
function changeurl()
{
parent.upperframe.location.href="demo_js_frame_b.htm"
parent.lowerframe.location.href="demo_js_frame_c.htm"
}
</script>
2) Det andra sättet är att anropa image-objektet och ändra källan på bilden:
document.myimage.src='pics/active.gif';Sv: 2 frames - byta bild i den ena och öppna nytt dokument i andra...
den sista varianten där:
document.myimage.src='pics/active.gif';
skall det stå inom head?
i vilket dokument skall jag lägga in det här?
om du orkar kan du gärna få förklara mera, jag är inge duktig på sånt här
mvh NInaSv: 2 frames - byta bild i den ena och öppna nytt dokument i andra...
jag får inte ens punkt 1 att fungera!!!!
jag blir snart gråtfärdigSv: 2 frames - byta bild i den ena och öppna nytt dokument i andra...
skulle någon kunna hjälpa mig?Sv: 2 frames - byta bild i den ena och öppna nytt dokument i andra...
ex.
1)
<script...> ...</script> (som ovan) sätter du i sidhuvudet,
länk
2)
länk
hoppas att det klarnar..Sv: 2 frames - byta bild i den ena och öppna nytt dokument i andra...
Sv: 2 frames - byta bild i den ena och öppna nytt dokument i andra...
det funkar säkert om jag hade vanliga länkar inom <a href-taggar. men det är en imagemap och jag använder mapedit för att göra det här och och följande alt finns att fylla i:
-----------------------------------------
1) URL for clicks on this object:
2) Target (for frames, usually left blank)
3) OnMouseOver
4) OnMouseOut
5) OnClick
-------------------------------------------
jag markerar en knapp så jag får kordinaterna för knappen.
sen fyller jag i dessa val så här:
1) bilder.asp.
2) nere
3, 4 och 5 inget alls
Detta funkar, bilderna öppnas i nedre framen som de skall men bilden uppe i övre framen byts inte.
---------------------------------------------
om jag då ändrar så här:
1) bilder_url.html som innehåller följande kod.
<html>
<head>
<script type="text/javascript">
function changeurl()
{
parent.uppe.location.href="bilder2.asp"
parent.nere.location.href="bilder.asp"
}
</script>
</head>
</html>
2, 3 och 4) fyller inte i nått här.
så försvinner översta framen och det blir helt vitt inget annat händer....
jag har försökt med alla olika varianter, jag har testat olika filer och targets men jag får inte det här att funka..... jag har försökt att lägga in changeurl(); på 5an men det funkar inte heller
jag blir snart knasigSv: 2 frames - byta bild i den ena och öppna nytt dokument i andra...