Hej Jag undrar om det finns något bra sätt i javascript som gör att sidan sparas. Nej, det är en inställning i en användares webbläsare. Antingen så gör du om den till en fil som oftast blir nedladdad (en zip-fil, t.ex.), eller så får du förklara för användare hur man gör för att få ner filen. Oftast högerklickar man på den och väljer att länken ska sparas. i javascript kan du inte göra det nej, däremot kan du använda nåt server side språk typ asp, php.. Jo, men det är ju inte en _garanti_ för att den blir nedladdad, och dessutom bör man väl välja content type som just beskriver vad det är för content? > <b>Jo, men det är ju inte en _garanti_ för att den blir nedladdad</b> Anledningen att man använder en påhittad contenttype är för att tvinga nedladdning. Om man väljer contenttype, t.ex. pdf, så kanske användaren har default att pdf-filer skall öppnas direkt i Acrobat. Då blir det ingen nedladdning utan filen öppnas. > <b>Anledningen att man använder en påhittad contenttype är för att tvinga nedladdning.</b> !!!Ladda hem fil
Jag har en pdf på min hemsida som jag vill att när man klickar på länken ska filen sparas hos användaren.
Och inte som den gör nu visas direkt på skärmen.
Mvh
KjellSv: Ladda hem fil
Sv: Ladda hem fil
och skicka lämplig content type som gör att browsern inte öppnar filen direct
ex. application/octet-stream eller nåt eget typ application/x-downloadSv: Ladda hem fil
Självklart helt sant!
> <b>och dessutom bör man väl välja content type som just beskriver vad det är för content?</b>
Självklart helt sant!
Att förstöra för användaren genom att försöka påtvinga beteende för att "webbdesignern tycker det ska vara så" är bara otrevligt.Sv: Ladda hem fil
Precis, och det är ett riktigt otyg. Det finns fina inställingar i Adobe Reader för att göra den inställingen. Det är något som är upp till varje användare och inte någon webbutvecklare.
Jag är helt med på vad webbutvecklare försöker göra, men jag är inte alls med på varför de försöker göra det.Sv: Ladda hem fil
Läste du något av det jag eller RickardD skrev?
Visst är det därför som Simon ovan skriver att man kan göra det, men det är inte lämpligt. Content-type är till för att beskriva vad det är för en fil, och då ska det också göra det. Använder du skiftnyckel för att slå i spik?
Det är klart att det _kan_ gå, men det är inte det den är designad för, och den är minst sagt olämplig för jobbet.
EDIT: Ojsan; samtidigt där! Det var riktat till Patrik Dahlén.