Jag presenterar resultatet ur en SQL fråga i Excel-format via en asp-sida (application/vnd.ms-excel) från en Access databas. Dom flesta brukar lösa det problemet med en ZIP-fil. Har du möjlighet att omvandla resultatet till detta format!? det borde funka om du istället för att skickad en som application/vnd.ms-excel skickar den som exempelvis application/octet-stream eller nånting som inte finns exempelvis application/x-download (Tobias Strandh) Kan det gå att omvandla resultatet till en zippad Excel-fil så skulle det vara helt ok, men det har jag inte undersökt, kanske någon vet om det går i huvudtaget. (Simon Dahlbacka) Tack för tipset, men jag får inget bra resultat (testar vidare kan kanske gå), jag ser nu att jag kanske skulle ha ställt min fråga i asp-forumet, jag trodde att man kanske kunde öppna "spara som..." eller öppna högerklick rutan (hittar inte namnet, alternativ rutan kanske) så att de kan välja "spara mål som..." via Javascript. Det är det enda vettiga sättet; antingen säger du till tydligt hur man gör för att få upp rutan eller så använder du ett annat filformat. Zip är ju ett bra val, och det är ju dessutom mindre än xls. (Niklas Jansson) Kruxet för mej är att det finns ingen XLS eller ZIP, det är en ASP-fil som genererar svaret ur en SQL-fråga från databasen och som sedan presenteras i formatet XLS i användarens dator. Okej, det var ett lite mer intrikat problem. Är det inte möjligt att spara en temporär fil och göra om den till en .zip, då? (Niklas Jansson) Jo det får nog bli så, jag hade hoppats på att det fanns något som typ "Onklick.Open"Spara som.."" :-) i Javascript, men man kan ju inte få allt sägs det.Öppna dialogrutan "Spara som..."
När användaren klickar på länken så vill jag att de skall få dialogrutan ”Spara som..” direkt.
En del får ”Spara som..” direkt, en del får kalkylbladet i webbläsaren. Som det är nu så beror det på vilka inställningar och version man har på Internet Explorer.
Jag vill att alla skall få dialogrutan ”Spara som…” så fort de har klickat på länken.
Vet någon om det går att ordna?
/RobertWSv: Öppna dialogrutan "Spara som..."
//Tobbe\\ www.aljapaco.comSv: Öppna dialogrutan "Spara som..."
skickar du den dessutom med content-disposition inline (alternativt attachment?) borde du dessutom få "rätt" filnamn i spara dialogenSv: Öppna dialogrutan "Spara som..."
Svara
Sv: Öppna dialogrutan "Spara som..."
Egentligen så är inte resultatet jag nu får helt fel det heller, men när Excel startar i Browser fönstret så har de inte spara knappen där, det är det som förvirrar dem. Jag har försökt få dem att högerklicka på länken och välja "Spara mål som.." men tydligen så är det inte tillräckligt enkelt.
Sv: Öppna dialogrutan "Spara som..."
Man kan säga att det existerar bara en ASP-fil och en mdb-fil, av dessa två så kommer det en XLS på användarens begäran från ASP-filen, hur XLS:n ser ut beror på vad användaren har valt i ASP-filen. jag skapar aldrig några XLS-filer utan det gör användaren själv.
Så storleken (på filen) har ingen betydelse för mej eller servern, filen sparas av användaren på annan disk så att säga. Det finns aldrig någon XLS på servern utan den skapas genom att användaren väljer "spara som" och då väljer hon/han en annan disk.
Så mitt problem är att jag/de vill inte att den skall skapas i användarens Browser utan jag/de vill att rutan "Spara som..." skall komma direkt alternativt att "högerklick rutan" kommer vid vänsterklick :-) och inte visas i fönstret.
Jag håller personligen väldigt starkt på principen att man inte ska försöka "lura" webläsare och användare.
Har haft liknande problem, men jag fann att den bästa lösningen var att ge en tydlig instruktion, förklara att det inte är tekniskt möjligt att göra på annat sätt, och uppmana alla som ska använda sidan att de ska läsa instruktionen.
En instruktion med en enkel bild är oftast tillräckligt. Till slut vänjer sig folk.
Sen finns det ju arbetsgivare som är som berg och kräver att saker ska fungera på ett visst sätt, men det är ju en annan femma...Sv: Öppna dialogrutan "Spara som..."
Skulle vara kanon om man kunde skapa en Temp-fil som du säger, men jag känner att jag redan är ute på djupt vatten och bör nog ta mej in till land för att pussta lite nu :-)
Tack för era försök att hjälpa mej.
/RobertW