Hej! förklara dej närmare vad du vill göra, det är inte så att du helt enkelt vill länka en scriptfil till din webbsida? Nja! du vill alltså i princip köra server-side kod utan server? I så fall misstänker jag att det inte lyckas.. Ja, det skulle man kunna säga. En annan lösning vore om man kunde skriva attributen direkt till en textfil ifrån en JavaScript funktion i webbsidan. Men det är väl samma problem där. Att skriva till en fil går inte, men resten går (dvs att hämta data från ett formulär och bearbeta den). Ja, själva bearbetningen är inget problem, det är hur jag ska få ut attributen. Det går ju att köra ett formulär som skickar uppgifterna via e-post, men det är inte en riktigt bra lösning. och att köra nån form av server är då alltså helt uteslutet? Ja, det är det. Har börjat kolla lite på cgi-script, men ett sånt måste ju uppenbarligen ligga på en server. Javascript har inte rättighet att skapa filer på disken, som tur är, annars skulle det finnas riktigt elaka script. Ja, inte inuti html-kod ialla fall. Har du ett fristående script som körs på datorn, VB eller Java så kan du bland mycket annat skapa filer. du kan nog skriva till en fil direkt från klienten om du vill , beror ju på rättigheter, du kan skapa objekt av filesystem objektet via ActiveXobject som finns i javascript Fungerar verkligen det, går det att skapa ett objekt via ActiveXobject i en websida...? När jag försöker göra det så händer det ingenting, det blir stopp i exekveringen av scriptet. Nej det går inte att skriva till disk med activex. Det går med speciella rutiner i java vad jag hört men att kunna göra detta är en säkerhetsrisk så syftet är att det faktiskt inte skall vara möjligt.Start av JavaScript i HTML-kod?
Går det att starta ett JavaScript (eller VBScript) från en scriptfunktion i en webbsida? JavaScriptet är placerat i samma katalog som webbsidan. Webbsidan ska ej läggas upp på någon server, utan enbart öppnas från katalogen den ligger i. Jag misstänker att detta inte fungerar, men någon kanske har en annan åsikt och i så fall ett tips på hur!
mvh/RogerSv: Start av JavaScript i HTML-kod?
<script src="foo.js" type="text/javascript"></script>
...
<script type="text/javascript">
fooFunktionFrånFoo_js();
</script>
eller missförstod jag dej helt?Sv: Start av JavaScript i HTML-kod?
Tanken är att jag ska plocka ut vissa attribut som användaren har matat in via webbsidan. Dessa värden ska skickas till en JavaScript- eller en VBScript-fil. I Scriptet ska attributen behandlas och sedan ska det skrivas ut till en textfil (csv-fil).
/RogerSv: Start av JavaScript i HTML-kod?
Sv: Start av JavaScript i HTML-kod?
Ge mig gärna ett kodexempel!
/RogerSv: Start av JavaScript i HTML-kod?