Hej Du kan ändra javascriptet till att bero av vilken sida man kommit in på Jag har tittat i en massa böcker om javascript men inte hittat en ända bok som berättar hur man ta emot en parameter på ett bra sätt. Att man på något sett ska använda indexOf() har jag förstått men sedan tar det stopp. Här är en js-funktion som ger dig värdet på parametern file (null om den inte är satt): Tack Per för hjälpen det fungerade bra. lite små ändringar blev det i och med att parametern landade i ramsidan. men nu fungerar det super.Välja ram
Jag har ett litet javascript som ser ut.
if (top.location == this.location) window.location="http://www.minsida.se/default.htm";
scriptet fungerar så att skulle man hamna på en av mina sidor och de inte är placerade i en av de ramar jag använder så blir if satsen sann och default.htm öppnas och default är min ramsida.
Problemet är att jag skulle vilja att min ramsida visar den sida som är top.location i en bestämd ram. Låt oss kalla den RAM_1.
exempelvis någon söker i en sökmotor och får en träff till min sida kaka.html.
kaka.html blir då top.location scriptets if sats blir sann. Användaren skickas till default.htm.
I default har jag två ramar. En för menyn och en som vi kallar RAM_1.
När nu default laddas kommer den sidor som jag angett i default att visas.
RAM_1 kommer inte att visa kaka.html utan den för inställda sidan.
Kan man på något sett få RAM_1 att visa kaka.html istället.
MVH
Kjell Sv: Välja ram
<code>if (top.location == this.location) window.location="http://www.minsida.se/default.htm?sida=kaka.html";</code>
och sedan i default.htm lägga in ett skript som sätter sidan i RAM_1 till den sida som parametern sida anger.Sv: Välja ram
Finns det någon som vet ?
MVH
Kjell
Sv: Välja ram
<code>
function getFile()
{
var file = null;
var url = document.location.href;
var index = url.indexOf('file=');
if(index >= 0) {
var file = url.substring(index+5);