Hej! Tackar för hälpen. Löste det på egen hand.HJÄLP - objekt är null???
Behöver hjälp med ett enkelt javascript. Är tyvärr inte alls bra på det.
Det som jag vill åstadkomma är att jag har en checkboxlist "chkKontaktvia". Här vill jag mha javascript kolla att åtminstonen en av de två är markerade, e-post eller telefon. Beroende på alternativet är sedan ifyllandet av txtEpost eller txtTele obligatoriskt. Får felmeddelandet att objektet form1.chkKontaktvia.är null. Är väldigt tacksam över hjälp!
Här kommer min kod som visar hur jag gjort. Får dock felmeddelande att objekt saknas. Har tagit bort all irrelevant kod.
<%@ Page Language="vb" Debug="true" validateRequest=false%>
<%@ import Namespace="System" %>
<%@ import Namespace="System.Web.Mail" %>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<HTML>
<HEAD>
<title>Skicka ett meddelandee</title>
<script language="JavaScript">
<!-- Hide script from old browsers
function testa() {
if (!form1.chkKontaktvia.Items(0).checked && !form1.chkKontaktvia.Items(1).checked){
document.write("Var god ange på vilket sätt vi ska kontakta dig.");
return false;
}
else if (!form1.chkKontaktvia.Items(0).checked){
// e-post måste vara ifylld annars kommer text
if (txtEpost.text == ""){
document.write("Var god ange e-postadress.");
return false;
}
}
else if (!form1.chkKontaktvia.Items(1).checked){
// telefon måste vara ifylld annars kommer
if (txtTele.text == ""){
document.write("Var god ange telefonnummer.");
return false;
}
}
}
// -->
</script>
<script runat="server">
Private Sub Page_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs)
' nollställ text
End Sub
Protected Sub SendBtn_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs)
</HEAD>
<body>
<form id="Form1" runat="server" method="get" onSubmit="return testa()">
<!--KONTAKT-------------------------------------------------------------------------------------------------->
<asp:label id="lblKontakt" Width="130" Runat="server">Kontakta mig via: *</asp:label><br>
<asp:checkboxlist id="chkKontaktvia" Runat="server" RepeatDirection="Horizontal" Font-Bold="True" Font-Size="XX-Small">
<asp:ListItem Value="e-post">E-mail</asp:ListItem>
<asp:ListItem Value="telefon">Telefon</asp:ListItem>
</asp:checkboxlist><br>
<asp:label id="lblKontaktfel" Runat="server"></asp:label>
<!--E-POST-------------------------------------------------------------------------------------------------->
<STRONG><FONT size="2"><FONT size="1">
<asp:label id="lblEpost" Width="130" Runat="server">Din e-post: *</asp:label></FONT>
</FONT></STRONG>
<asp:textbox id="txtEpost" runat="server" Width="200"></asp:textbox><br>
<asp:regularexpression validator id="txt3validator" runat="server" ControlToValidate="txtEpost" ErrorMessage="E-postadressen är felaktig." ValidationExpression="^[\w-\.]+@[\w-\.]+\.([a-zA-Z]{2,4})$"></asp:regularexpressionvalidator><br>
<!--TELEFONNR-------------------------------------------------------------------------------------------------->
<STRONG><FONT size="1">
<asp:label id="lblTele" Width="130" Runat="server">Ditt telefonnummer (inklusive förval): *</asp:label></FONT></STRONG>
<asp:textbox id="txtTele" runat="server" Width="200"></asp:textbox>
<P></P>
<asp:RegularExpressionValidator ID="Regularexpressionvalidator3" runat="server" ControlToValidate="txtTele" ErrorMessage="Telefonnummret är felaktig. Var god ange siffror" ValidationExpression="(\d{3,6})(-|/| )?(\d{2,12})(-|/| )?(\d{1,6})?"></asp:RegularExpressionValidator><br>
<!--SKICKA-------------------------------------------------------------------------------------------------->
<asp:button id="SendBtn" onclick="SendBtn_Click" runat="server" Text="Skicka"></asp:button>
<INPUT type="reset" value="Nollställ">
<asp:label id="lblMessage" runat="server" />
</form>
</FONT></FONT></STRONG>
</body>
</HTML>Sv: HJÄLP - objekt är null???
Om nån är intresserad så var problemet som sagt att ett fält i ett formulär som t.ex. txtEpost och txtTele ska vara obligatoriska beroende på hur användaren har valt att denne ska kontaktas.
Efter försök att lösa det med javascript har jag äntligen kommit på att asp:RequiredFieldValidator kan som default vara false. När vilkoret sedan uppfylls sätts RequiredFieldValidatorID.Enabled = True.
Ibland är det så enkelt så...