Försöker bara göra lite enkelt: I vilken webbläsare uppstår felet? IE? Firefox? Båda? Jag använde iExplorer Du skulle kunna pröva att lägga till ett semikolon efter <b>window.status = "Svenssons AkordsWerkstad"</b>, men JavaScript skall inte kräva det. Jag har gjort dina rekommenderade ändringar, men det hjälpte inte, jag får samma fel i alla fall. Tjena, Finns sidan åtkomlig på nätet så att man kan besöka den och själv se? Eller är hela sidans kod tillräckligt liten för att du skall kunna publicera den här? Hej Per. För mig fungerar menyn felfritt i IE 6.0, däremot inte alls i Mozilla Firefox. Tjena, Hej Per, och tack för att du tar dig tid. Eftersom du ändå inte använder länkar som de avsedda, kan du skippa dem helt: Per PerssonFår error vid onmouseover
<code>
<A HREF="javascript:change2()" onmouseover="window.status='Index'; return true;" onMouseOut="window.status=''; return true;">
</code>
Detta resultera i ett error 'Slut på programmsats förväntas'.
Hur bör jag lösa detta?Sv: Får error vid onmouseover
Hur ser funktionen change2() ut?Sv:Får error vid onmouseover
<code>
<SCRIPT language="JavaScript">
<!--hide
function change2()
{
parent.u_menu.location="Meny/u_menu.html";
parent.main.location="main.asp";
window.status = "Svenssons AkordsWerkstad"
}
//-->
</SCRIPT>
</code>Sv: Får error vid onmouseover
Sedan borde du nog skriva <!-- //hide
Annars ser jag inget fel i din kod.Sv:Får error vid onmouseover
Suck
Tack för att du försöker.Sv: Får error vid onmouseover
jag kanske är helt fel ute....men kanske värt att testa?
Eftersom du har flera kommandon i ditt in-line skript så indrar jag om du inte borde innesluta dem i { och } så att det blir så här istället:
<code>
<A HREF="javascript:change2()" onmouseover="{window.status='Index'; return true;}" onMouseOut="{window.status=''; return true;}">
</code>
Testa annars att ta bort <b>return true;</b> från koden eftersom det ändå inte tillför något.
// JohanSv: Får error vid onmouseover
Sv:Får error vid onmouseover
Ja min site ligger på saw.se och den biten det gäller är huvudmenyn, som ligger ovanför main.
Sidan innehåller 139 rader kod, lite för mycket för att klistra in här tycker jag.Sv: Får error vid onmouseover
Detta är dessutom felaktig HTML:
<code>
Index
</code>
Det skall se ut så här för att vara korrekt:
<code>
<TD>Index
</TD>
</code>
PS. "Coockies" stavas "Cookies".
Jag var inne på din sida och jag ser att de rättningar som Per föreslog (med semikolon och // framför hide) inte är genomförda. Jag rekommenderar att du rättar alla hittills upptäckta fel innan du försöker gå vidare, eftersom dessa kan hänga ihop med varandra och generera följdfel.
Jag har vidare testat din kod separat och den fungerar felfritt på just de bitar du visar. Sedan slår det mig att du i Change2 funktionen inkluderar extern data, så det är kanske dessa som innehåller felen som sedan ses i huvudsidan när de används? Testa ta bort inkluderingarna och se om det gör skillnad. Lägg sedan till en i taget för att spåra felet.
Samma princip med att ta bort och lägga till rekommenderar jag också för övriga saker på din sida.
Slutligen vet jag inte om det är så klokt att blanda VBScript och Javascript på samma sida. Visst, rent tekniskt är det inga problem, men alla läsare har inte stöd för båda typerna och dessutom är det lätt att du rör till det hela genom att råka använda fel språk på fel plats. Jag rekommenderar en renodling mot javascript.
// JohanSv:Får error vid onmouseover
Jo visst är det en felaktig HTML, det har jag upptäckt för länge sedan, men menyn fungerar inte om inte
<TD> - blocket ligger INNAFÖR a href taggen, skumt men så är det.
Jag har tittat på massor med olika lösningar för menyallternativ, men har ständigt kommit tillbaka till denna, jag tycker om resultatet.
Nåväl, det ser ut som om det inte att gå att få in onmouse-händelse på detta, tack för hjälpen.Sv: Får error vid onmouseover
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD><TITLE></TITLE>
<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<META content="SAW,S.A.W, Svenssons AkordsWerkstad, Musik, mp3, inspelning, melodifestivalen, författare, lyrik, poem, studio, KorgPA 80" name=keywords>
<META content="Svenssons AkordsWerkstad. Här kan du lyssna på de senaste inspelningarna, köpa CD eller bara relaxa."name=description>
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<LINK rel="stylesheet" type="text/css" href="Styles/Menu_styles.css">
<style type="text/css"><!--
TD, .cpout
{
font-weight: bold;
font-family : "Times New Roman";
color : #804040;
text-align : center;
}
TD:hover, .cpover
{
filter:Shadow(Color="#808080", direction=135);
color: red;
cursor: pointer
}
--></style>
<script type="text/javascript">
function init()
{
document.onmouseover = function(event) {
var target = event ? event.target : window.event.srcElement;
if(target.tagName == 'TD' && target.onclick)
target.className = 'cpover';
}
document.onmouseout = function(event) {
var target = event ? event.target : window.event.srcElement;
if(target.tagName == 'TD')
target.className = 'cpout';
}
}
var pages = {
"Index" : {
"menu" : "Meny/u_menu.html",
"main" : "main.asp",
"status" : "Svenssons AkordsWerkstad"
},
"Arkivet" : {
"menu" : "Meny/u_menu1.html",
"main" : "Musik/Index.asp",
"status" : "MusikArkivet"
}
};
function show(page) {
parent.u_menu.location = pages[page].menu;
parent.main.location = pages[page].main;
window.status = pages[page].status;
}
</script>
</HEAD>
<BODY onload="init()">
<CENTER>
<TABLE border="1" bgcolor="#FFF7F2" width="61%" bordercolordark=#804040 bordercolorlight=#E6E6FA rules=none>
<TR><TD bgcolor="#804040" STYLE= "color:#FFFFFF; font-weight:bold; " Align="center">Huvudmeny</TD>
<TD bgcolor="#804040" STYLE="color:#FFFFFF; font-weight:bold; " Align="center">
Söndag 23 januari 2005
</TR></TR>
<TR><TD COLSPAN=2>
<TABLE border=1 cellpadding=1 cellspacing=1 width="100%" bgcolor="#FFF7F2" bordercolordark=#804040 bordercolorlight=#E6E6FA>
<TR>
<TD onclick="show('Index')">Index</TD>
<TD onclick="show('Arkivet')">MusikArkivet</TD>
<TD onclick="show('Aktiviteter')">Aktiviteter</TD>
<TD onclick="show('Butiken')">Butiken</TD>
<TD onclick="show('AlltOm')">Allt om S.A.W.</TD>
</TABLE>
</TD></TR>
</TD></TABLE></CENTER>
<P><BR><P>
</BODY></HTML>
Många tack för det jobb som Du har lagt ner.
Precis allt det jag ville ha, fungerar nu kanon, inkl windus status vid mousover.
Ha det bra och än en gång tack.