Hej! har svårt att tro att det lyckas, åtminstone är det inte enkelt att göra det med javascript (vad jag vet). Problemet ligger ju i att utf-8 är variabelt antal bytes per tecken medan latin-1 är en byte / tecken. Dessutom så slipper du antagligen inte tillräckligt "lågt ner" för att göra det själv enligt konstens alla regler.. Hej! kan du inte låta datan vara utf-8 i databasen då och konvertera då du sätter in / läser?Problem med teckenuppsättning, form
Jag har ett problem. På mina sidor som är kodade i Unicode (UTF8) finns ett formulär som går till en söksida (PicoSearch). Problemet är att picosearch's sida är kodad i Västeuropeiskt (ISO) format, vilket innebär att de svenska tecknena åäö blir konstiga om man submittar dessa från en UTF8-kodad sida.
Jag försöker lösa detta genom ett javascript som ska omvandla de svenska tecknena i fältet till västeuropeiskt (ISO) format innan en submit görs.
Någon som har någon idé om hur man åstadkommer detta i JavaScript?
Mvh,
ChristofferSv: Problem med teckenuppsättning, form
Sen är ju då frågan, varför kodar du inte bara den sidan i iso-8859-1 (eller iso-8859-15) istället?Sv:Problem med teckenuppsättning, form
Visst skulle jag kunna koda sidan i iso-8859-1.
Problemet är att jag har all data i MySQL-databasen i UTF8-format, och ingen har kunnat svara på hur man på ett enkelt sätt skulle kunna konvertera hela innehållet i databasen till latin1 istället.
Mvh,
ChristofferSv: Problem med teckenuppsättning, form