Jag har tre dropdownlister. En med år, en med månad och en med dag. Jag gjorde något liknande i flash för ett par år sedan där jag hårdkodade antal dagar för varje månad i en Array. Hej,Hjälp med datum hantering
Nu är det så att jag skulle vilja ha hjälp med datum hantering. Alltså om jag väljer 2005 - 01 så vill jag att den tredje dropdowlisten ska innehålla rätt antal dagar för den månaden.
När sidan laddas ska det stå i dropdownlisterna ex. 2005-03-10, om det är dagens datum.
Hur gör jag?Sv: Hjälp med datum hantering
Man måste beakta februari eftersom det kan vara skottår, men det finns en formel där man kan räkna ut det baserat på vilket år det är.
Sedan är det bara att generera innehållet baserat på denna Array.
Mvh
JohnSv:Hjälp med datum hantering
Den "formel" som John hänvisar till angående skottår är enligt följande:
Om du rör dig i tidsintervallet 1901-2099 så kan du göra det enkelt och kolla om årtalet är jämt deltbart med 4, isåfall är det skottår.
Om du rör dig över större tidsintervall så måste du kolla om året dessutom är jämt delbart med hundra då det isåfall inte är skottår, om det dessutom inte är jämt delbart med 400. Således år 1600 är skottår, 1700, 1800, 1900 är det inte, återigen 2000 är skottår, men 2100, 2200 samt 2300 är det inte osv.
Notera att om du rör dig tillräckligt långt tillbaka i tiden så slutar dessutom den Gregorianska kalendern (den vi använder) att vara tillämpbar. T.ex. så kan man inte räkna bakåt och fundera på huruvida år 1304 är skottår eller inte, eftersom det under medeltiden lades in en massa extra dagar och månader flyttades runt för att få kalendern att gå ihop.
På samma sätt kan man inte heller gå för långt fram i tiden då dagens kalender justersas med extra skottsekunder och minuter då och då så om man ser på tillräckligt stor tid framåt så kommer dagarna att vara förskjutna, Alternativt vissa dagar att vara längre eller kortare en vad vi normalt räknar med.
// Johan