Hej, om du vill att den ska ha fokus som default när du laddar sidan så lägger du den i <BODY onload="koden/funktionsanropet"> Tack, men: Det är den aktiva submit-knappen som markeras, alltså den som kommer att användas om du trycker på return. Det är den första submit-knappen i formuläret som är aktiv, ifall ingen annan har fokus. Faktum är jag bara har vanliga buttons, ingen submit alls. Varför jag har så är låång historia, men jag måste ha det så. Okej, men då har vi nog förklaringen där. När man klickar på knappen valideras ett av fälten i formuläret på för- och efternamn i databasen."Rätt" knapp aktiverad
Om man går in på en sida som innehåller ett formulär, klickar någonstans i formuläret.
Då blir ju submit-knappen "highlightad"/aktiverad.
Om "fel" knapp blir aktiverad, hur gör jag för att ändra till en annan knapp?
/JockeSv: "Rätt" knapp aktiverad
document.getElementById("rätt_knapp").focus();
...
<input type="..." name="..." id="rätt_knapp">
Sv: "Rätt" knapp aktiverad
ananrs får du lägga funktionsanropet där du vill att din knapp ska få focus, med onXXX som du själv sa...Sv:"Rätt" knapp aktiverad
Egentligen känns "focus" inte helt rätt.
Default när man klickar någonstans inom ett formulär blir ju en knapp aktiverad, och är aktiverad helat tiden oavsett vilket textfält jag står i.
Det är den jag vill ändra så att en annan knapp blir aktiverad(och är det hela tiden).
Om jag tex klickar i en textbox, så är ju focus i den textboxen. Gör jag då "btnMinKNapp.Focus" försvinner ju markören från textfältet och knappen blir aktiverad. Så varje gång jag klickar i något fält försvinner markören..
Så är "focus" verkligen rätt, den ska ju egentligen inte ha focus utan vara "highlightad".
Förstår ni hur jag menar? Eller tänker jag helt fel??
/JockeSv: "Rätt" knapp aktiverad
Jag vet inte om det inverkar, men du kan ju testa att ändra ordningen på knapparna genom att sätta tabindex på dem.
En annan variant är ju att bara ha en submit-knapp, och ha de andra som button och använda javascript på dem.Sv:"Rätt" knapp aktiverad
Eller rättare sagt så är den först knappen en vanlig html button, den andra är en asp:button(.NET alltså). Men båda blir ju html buttons när sidan genererats så det borde väl inte bli någon skillnad? Eller är det kanske så att asp:button blir en submit? Ska kolla det imorgon på jobbet.
/JockeSv:"Rätt" knapp aktiverad
Men kan med javascript ändra detta så att min html button blir aktiverad istället? Alltså inte focus, för då försvinner ju markören från mina input fält...
/Jocke
P.S. Tack för svaren!Sv:"Rätt" knapp aktiverad
Alltså en sån funktion Outlook har när man validerar namnet på mottagaren. Hittas inget namn öppnas en ett popup fönster med förslag på liknande namn. Detta fönster öppnas med javascript och bl a därför kan det inte vara asp:button. Går ju att lägga javascript på en sån knapp i code behind iof, men det är ett par andra faktorer som gör att det inte funkar.
Denna funktion är egentligen en web user control som en annan person i företaget har skrivit och den är skriven på detta sätt och inget jag kan påverka. Det finns varken tid eller resurser för att skriva om den.
Nu har jag löst detta, eller i alla fall gjort en "work around" och spärrat entertryckning på formuläret med ett javascript. Det funkar ganska hyfsat.
Fast jag är ändå nyfiken/irriterad på att jag inte får till det som jag vill. Helst och mest användarvänligt är ju om användaren kan trycka Enter för att posta formuläret.
/Jocke