Hej Se kodexempel nedan. Syftet med att lägga knappen i en document.write är att de som inte har javascript aktiverat ska slippa se knappen som då ändå inte fyller någon funktion. Kanon! Hej igen!Förvalda värden i ett formulär mha knappar?
Jag har ganska nyligen sett en funktion (någonstans på Internet) som jag skulle behöva ha tag i, nämligen att med hjälp av knappar snabbt ställa in förutbestämda värden i vissa fält i ett formulär beroende på vilken knapp man klickar på. Jag tror att lösningen ligger i något JavaScript.
Förtydligande:
Jag har ett formulär, vi kan säga med fälten Fält1, Fält2 och Fält3. (De kan vara textfält eller boxar etc.)
Bredvid vill jag ha olika knappar som så att säga ger förslag på vad som skall skrivas i resp. fält.
Ex.
Jag klickar på knapp 1 och får då ifyllt värdet A i Fält1, värdet B i Fält2 och värdet C i Fält3.
Alt.
Jag klickar på knapp 2 och får då ifyllt värdet K i Fält1, värdet C i Fält2 och värdet E i Fält3.
Någon som förstår hur jag menar och kan hjälpa mig?
Mvh
/ PerSv: Förvalda värden i ett formulär mha knappar?
<form>
<script type="text/javascript" language="javascript">
<!--
function setMyDefaultValues(myForm)
{
myForm.falt1.value = "A";
myForm.falt2.value = "B";
}
document.write("<input type='button' value='Knapp 1' onclick='setMyDefaultValues(this.form)'>");
//-->
</script>
<input type="text" name="falt1">
<input type="text" name="falt2">
<input type="submit">
</form>Sv:Förvalda värden i ett formulär mha knappar?
Fungerar precis som jag vill!
Jag tackar så mycket!
/ PerSv:Förvalda värden i ett formulär mha knappar?
Om jag vill att:
myForm.falt1.value = "A";
...skall vara ett värde i ett RS, hur gör man då?
Tex om man vill att det skall stå... = (rs_detaljer.Fields.Item("applikation").Value)
Detta får jag inte att fungera. Några tips?
/ Per